Stát musí Eurovii zaplatit 34 milionů za pozdní platby při stavbě dálnice do Polska

dálnice D47

dálnice D47 Zdroj: silnice-zeleznice.cz

Sjezd z ostravské D47
dálnice D47
Dálnici D47 na Ostravsku stavbaři na několika místech rekonstruují
4
Fotogalerie

Stát musí stavební společnosti Eurovia CS zaplatit 34 milionů korun za pozdní platby při výstavbě dálnice D47 z Bohumína ke státní hranici. Částka představuje smluvní pokuty a úroky z prodlení. Prvoinstanční rozhodnutí, jež nároky firmy vůči státu přiznalo, potvrdil Městský soud v Praze. Eurovia se se státem rovněž soudí o vinu na zvlněné dálnici D47, v minulosti vedla rovněž spory o takzvané valorizace cen na stejné stavbě.

"Věříme, že i v dalších soudních řízeních se ukáže, že naše společnost postupovala vždy podle zákona a platných smluv," uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková. V případě valorizací, které měly firmám pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu, nicméně soudy daly za pravdu Ředitelství sinic a dálnic (ŘSD), které je státním investorem při výstavbě silnic.

Celkem podalo ŘSD sedm žalob na neoprávněné navyšování cen o takzvané valorizace na stavbách dálnice D47 v hodnotě 1,2 miliardy korun. Nakonec státní organizace vysoudila zhruba čtvrtinu této částky, zbytek nároků soudy označily za promlčené.

Největším sporem státu a Eurovie nicméně zůstává otázka zvlněné D47. Cenu opravy odhaduje ŘSD na několik miliard korun. Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá.