Stavebnictví čeká příští rok další propouštění | E15.cz

Stavebnictví čeká příští rok další propouštění

zateplování
zateplování
• 
ZDROJ: CTK

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Tuzemské stavebnictví je v krizi, na firmy dopadá především šetření veřejných rozpočtů na dopravní infrastruktuře. „Situace se rapidně zhoršuje. Od léta 2009 nebyla vypsána žádná větší stavba, zásoba práce se tenčí a perspektiva na zlepšení je nulová,“ řekl serveru E15.cz po zasedání předsednictva Sdružení pro výstavbu silnic jeho šéf Petr Čížek. Sdružení mimo jiné zastřešuje největší firmy oboru, jako je Skanska, Eurovia, Metrostav nebo Swietelsky.

Podle aktuálních údajů ČSÚ pokleslo stavebnictví v září téměř o sedm procent, v srpnu o osm procent a v červenci o 11 procent. Léto je přitom vrcholem stavební sezony. „Směrem dolů mířily jak pozemní stavby, tak inženýrské stavitelství. Stavební firmy v důsledku útlumu výroby rychle propouštějí,“ komentoval čísla analytik ČSOB Petr Dufek.

Podle Čížka firmy v posledních letech propouštějí desetinu zaměstnanců ročně, jen letos to bude 40 tisíc lidí. A zlepšení se nečeká. „Určitý počet lidí zřejmě nebudeme schopni dále zaměstnávat,“ uvedl šéf Skansky Dan Ťok. Příliš optimismu do příštího roku nepanuje ani ve stavebnictví zaměřeném na soukromé investory. „Souvisí to s tím, že zákazníky jsou rodiny. Podle toho, co slyší od vládních činitelů a jak vidí ekonomiku, tak spíše vyčkávají a budou své plány na nákup nových bytů brzdit,“ řekl Ťok.

Vývoj stavební výroby Autor: CSU

Podle Čížka, který řídí společnost Swietelsky, stavební firmy zastavily investice a přestaly využívat část svých kapacit. Největší dopad krize přitom pociťují menší specializované firmy, které dosud fungovaly jako subdodavatelé velkých společností. Ty se ale nyní při nedostatku práce snaží uplatnit vlastní zaměstnance a stroje, systém subdodávek se tak rozpadá.

Na stavebnictví jsou úzce navázáni i dopravci. „Firmy specializované na dopravu ve stavebnictví musí počítat s plánovaným útlumem souvisejícím s nedostatkem státních investic,“ tvrdí mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Naopak dobrou kondici prý zatím jeví odvětví automobilového průmyslu.