Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska
Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v tomto polokulatém termínu za osm let by se Češi měli dočkat dvou významných dálnic do sousedních zemí. Konkrétně chce stát dotáhnout k polským hranicím hradeckou D11, v opačném cípu republiky by se zase měla s rakouskou S10 propojit jihočeská D3. Ťok o přeshraničním spojení jednal v posledním týdnu s kolegy z obou zemí.
"Dálnice D3 by mohla být v roce 2025 téměř kompletní," řekl E15 Ťok. Aktuálně se staví pouze v jižních Čechách severně od Českých Budějovic, Ředitelství silnic a dálnic by přitom letos chtělo zahájit budování obchvatu krajského města.
Ťok minulý týden uzavřel se svým rakouským kolegou Jörgem Leichtfriedem mezinárodní dohodu, podle které se dálnice obou zemí spojí u obcí Dolní Dvořiště a Wullowitz, tedy zhruba ve stejném místě, kudy vede stávající silnice. "Dohodou jsme udělali další důležitý krok k dokončení dálničního spojení obou zemí," uvedl ministr.
Upřesnil přitom, že v roce 2025 by měla být dálnice hotová celá, tedy včetně problematického středočeského úseku přes Posázaví. Češi, ačkoliv se ještě nedávno vymlouvali na zpoždění na rakouské straně, přitom za jižními sousedy výrazně zaspali.
Rakušené dotáhli svou silnici S10 četnými tunely k Freistadtu zhruba 14 kilometrů od hranic, čímž vyřešili problémy obcí s tranzitem. Další výstavbu zastavili kvůli prodlení na české straně.
Stejně tak Češi zaspali ve vztahu k Polsku, což přiznává i ministerstvo. "Tady nás opravdu polská strana předhonila, my jsme v minulých letech šetřili a neinvestovali a je to bohužel vidět," řekl dnes Ťok po setkání s polským ministrem infrastruktury a stavebnictví Andrzejem Adamczykem.
Polský ministr Adamczyk dnes novinářům řekl, že na polské straně zbývá postavit více než 400 kilometrů silnice S3, nyní se pracuje zhruba na 200 kilometrech komunikace. K českým hranicím však Polákům zbývá zhruba osm kilometrů a u hranic budou o dva roky dřívě než Češi.
Stavba dálnice D11 od Prahy skončila v roce 2006 těsně před Hradcem Králové kvůli sporům o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou. Teprve po jejich vyřešení v roce 2014 stavbaři začali budovat zatím poslední tříkilometrový úsek z Osiček do Hradce, který má být dokončen letos v létě.
Ředitelství silnic a dálnic už vypsalo soutěže o zhotovení úseků mezi Hradcem Králové a Smiřicemi a Smiřicemi a Jaroměří. Stavět by chtělo začít ještě letos. "Minimálně zahájíme archeologický výzkum, ale jsem přesvědčen, že koncem roku budeme také schopni zahájit stavební práce," řekl Ťok.