Výstaviště bez plotů a s železniční zastávkou. Praha dává dohromady plán | E15.cz

Výstaviště bez plotů a s železniční zastávkou. Praha dává dohromady plán

čap

Vlastní zastávka na železniční trati mezi Masarykovým nádražím a Letištěm Václava Havla, areál bez plotů otevřený cirkusovým produkcím i koncertům a skromnější rekonstrukce vyhořelého Průmyslového paláce. Náklady neznámé. Na pražském magistrátu se rýsuje budoucí podoba Výstaviště. Hotová by měla být v říjnu, pak bude následovat veřejné výběrové řízení na projekt. Uvedl to náměstek pražského primátora Václav Novotný.

Náměstek Novotný měl původně předložit návrh budoucí podoby Výstaviště městské radě už v září, za zdržením podle něj ale stojí nevyjasněné podnájemní vztahy. „Teprve postupně zjišťujeme, jaké podnájemní smlouvy uzavřel současný nájemce areálu, Incheba. Z toho tedy vyvěrají různé vztahy, které nám nyní nezbývá než řešit,“ uvedl. Město s Inchebou ukončilo nájemní smlouvu ke konci roku 2014.

Skromně a levně

Nová podoba Výstaviště by měla město stát podle toho, jak ji prozatím náměstek Novotný v syrové podobě představil, mnohem méně, než Praha původně plánovala. Prvním úsporným krokem bylo červencové ukončení přípravy přestavby Průmyslového paláce. Nová podoba historické památky měla vyjít na více než tři miliardy korun. Město chce najít levnější cestu, jak palác, který v roce 2008 poškodil požár, opravit.

„Osobně jsem přesvědčen, že Průmyslový palác dokážeme uvést do velmi dobrého stavu tak za třetinu těchto prostředků. Kromě své primární výstavní funkce navíc získá víceúčelový charakter, který byl pro něj charakteristický už v dřívějších časech,“ sdělil serveru E15.cz Novotný. Původní plán, který například počítal s dvojicí zahloubených výstavních sálů, neměl podle něj reálné základy. „Výstavnictví za posledních pět let zaznamenalo jistý úpadek – neznamená to, že by zanikalo, ale ve svém původním rozsahu už se v dohledné době profilovat nebude,“ poznamenal Novotný.

Praha navíc potřebuje opravit například i Maroldovo panorama, které je památkově chráněné stejně jako Průmyslový palác a Lapidárium. Rekonstrukci vyžaduje i Křižíkova fontána.

Areál je v současnosti poměrně izolovaný, podstatná by tak pro něj byla podle Novotného vlastní stanice na železniční trati spojující Masarykovo nádraží s letištěm. Výstaviště se potýká i s nedostatkem parkovacích míst pro návštěvníky. Trať na letiště chystá Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), která má momentálně zpracovanou studii proveditelnosti, která se ale nicméně podle ČT zabývá variantami napojení na letiště přes Zličín a Smíchov, a ne na kladensko-pražskou trať.

Ploty dolů

Zásadní pro areál Výstaviště podle Novotného bude zbourat ploty. Dodal, že pro návštěvníky je v současnosti areál tak trochu pevnost. „Pokud chtějí během procházky ve Stromovce navštívit třeba Maroldovo panorama, nebo nějakou z restaurací či jiný objekt, který mají už na dohled, musí k nim absolvovat absurdně dlouhou a nepraktickou cestu skrze hlavní bránu areálu,“ sdělil.

Spolu s obnovením provozu Průmyslového paláce bude zbourání plotů podle Novotného ještě zásadnější, v okolí památky totiž město počítá s výstavami, konferencemi a workshopy. „Plot bude v takovém případě představovat bariéru. Když ho ale zbouráme, budeme mít po ruce najednou sál s 250 místy v Planetáriu. Propojení Výstaviště s parkem se prostě nabízí, a je nelogické mu bránit i z hlediska bezpečnosti či správy areálu, které nepředstavují zásadní riziko či neřešitelné obtíže,“ uvedl.

Křižíkova fontána ožívá za tmy. Je vítanou turistickou atrakcíKřižíkova fontána ožívá za tmy. Je vítanou turistickou atrakcíAutor: August Dominus Wikimedia-Commons
Vítanou turistickou atrakcí je Křižíkova fontána (Zdroj: WikimediaCommons)

Významnějších změn se dočká Výstaviště zřejmě až za dva roky, kdy město ukončí výběrová řízení na projekty. Letos ani v příštím roce neplánuje magistrát podle Novotného v areálu žádné investice. Hlavní město dostává ročně od Incheby podle deníku Dnes za pronájem Výstaviště 20,8 milionu korun.

Palác, radnice ani Šlechtovka se rekonstruovat nebudou

Autor: čap
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud