Ze severních Čech je magnet na developerské investice

Developer Accolade postavil v Chebu továrnu pro čínského dodavatele automobilek BWI.

Developer Accolade postavil v Chebu továrnu pro čínského dodavatele automobilek BWI. Zdroj: Accolade

Vizualizace developerského projektu společnosti Panattoni v Ostrově na Karlovarsku.
Logistické centrum společnosti DHL, které v Chebu postavil developer Accolade.
Vizualizace skladového komplexu developerské společnosti P3 v Lovosicích.
Developer Accolade postavil v Chebu továrnu pro čínského dodavatele automobilek BWI.
Vizualizace skladového komplexu developerské společnosti P3 v Lovosicích.
9
Fotogalerie

E-shopy, přepravní firmy i dodavatelé automobilek využívají čím dál více severní Čechy pro zásobování západoevropských zákazníků. I v tomto regionu ale již začínají narážet na nedostatek zaměstnanců.

Do pohraničí od Chebu po Ústecký kraj se o překot hrnou developeři skladů a průmyslových hal. Očekávají, že bude dál sílit příliv logistických a výrobních firem, které si z regionu dělají nástupní platformu pro byznys v západní Evropě.  

„Celý pruh od Chebu po Ústí nad Labem má šanci stát se regionem, který se životní úrovní přiblíží Německu. Může to být otázka jedné dekády,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 Pavel Sovička, ředitel developerské Panattoni pro Česko a Slovensko.

Právě Panattoni aktuálně koupila dvaceti hektarovou průmyslovou zónu mezi Chomutovem a Jirkovem. Další výstavbu hal chystá v Hostomicích na Teplicku nebo v Ostrově na Karlovarsku.

„Severní Čechy vnímáme jako dlouhodobě velice atraktivní region. Jeho význam nadále roste v návaznosti na dokončení dálnice D8 a s tím souvisejícím rozvojem řady industriálních parků,“ komentoval trend odborník na průmyslové nemovitosti Peter Kolenčík z poradenské společnosti 108 Agency.

Ohniskem nové výstavby se stal například Cheb. Česká skupina Accolade tam ve spolupráci s Panattoni vybudovala největší průmyslovou zónu ve střední Evropě. Čínský dodavatel dílů pro automobilky BWI odtud zásobuje německé automobilky. Ze stejné lokality posílá zboží západoevropským zákazníkům e-shop Tchibo.   

Rušno je rovněž na Teplicku a Ústecku. Například z Lovosic bude francouzská logistická firma FM Logistic zavážet mezinárodní řetězec hobbymarketů.   

„Lovosice mají perfektní napojení na dálnici D8 a v blízkosti je rovněž železniční překladiště na trase Budapešť – Vídeň – Berlín. Infrastrukturu netradičně rozšiřuje i přístav na Labi,“ uvedl Tomáš Míček, ředitel tuzemské části developerské skupiny P3, která sklady pro Francouze postavila.

Novou výrobní základnu si v Krupce u Teplic nedávno pořídil za asistence 108 Agency německý dodavatel technologií do high-tech odvětví M+W Group. Prostory si pronajal v parku developera CTP.

„Ústecký region jsme zvolili z důvodu dobrého napojení na Německo, dostupnosti pracovní síly a velkého potenciálu rozvoje regionu,“ sdělila jednatelka české části společnosti Lucie Weberová.  

Jenže i na severu Čech již začíná být zmíněné pracovní síly málo, a to hlavně v technických oborech.

„Nedostatek zkušených uchazečů do technických oborů je způsoben zejména tím, že zdejší absolventi škol často region opouští. Nejčastěji odchází do Prahy, hojně pak i za naše hranice do Německa. Díky nově dokončené dálnici se rozmáhá i každodenní dojíždějí za prací do Prahy, kde za stejnou práci zaměstnanci dostanou stále výrazně lepší mzdu,“ uvedla Michaela Drncová z ústecké pobočky personální agentury Grafton Recruitment. Proto se i v severních Čechách čím dál častěji objevují pracovníci dovezení ze zahraničí.