Nejvyšší růst tržeb proti loňsku znovu zaznamenal prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby, a to o 19 procent. U výrobků pro kulturu, sport a rekreaci se zvýšily tržby o 5,7 procenta, u farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží o 5,3 a u výrobků pro domácnost o pět procent.
„Celý letošní rok má průměrný růst o šest procent, a ani jeden měsíc nezaznamenal pokles. Obchodníci tak silný růst už dlouhé roky nepamatují – naposledy v roce 2007,“ doplnil analytik Home Creditu Michal Kozub.
Prodej počítačových a komunikačních zařízení vzrostl o 4,4 procenta a oděvů a obuvi o 1,8 procenta. Tržby za potraviny byly vyšší v nespecializovaných prodejnách o 4,8 procenta a ve specializovaných o 3,2.
Tržby v maloobchodě v mezinárodním srovnání |
V rámci celkového šestiprocentního růstu prodeje motorových vozidel zaznamenal výraznější růst prodej vozů a náhradních dílů, a to o 6,3 procenta. Tržby za opravy stouply o 4,7 procenta.
„Spotřebitelský apetit je odrazem růstu domácí ekonomiky. V posledním roce výrazně poklesla nezaměstnanost a tvorba nových pracovních míst je nejrychlejší od krizového roku 2008. Menší obavy o ztrátu zaměstnání se následně projevují i ve vyšší ochotě spotřebitelů utrácet a méně spořit. Odrazem pozitivní nálady domácností je index spotřebitelské důvěry, který se nachází na osmiletém maximu,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák