Staré škodovky už levnější nebudou

Škoda Favorit a Škoda Forman.

Škoda Favorit a Škoda Forman. Zdroj: ČTK, Škoda auto, Facebook, ara

Konstruktér Škody Favorit Petr Hrdlička pózuje u vozu, který navrhl před 30 lety. Dnes dvaaosmdesátiletý bývalý automobilový konstruktér Hrdlička dostal od československé vlády v březnu 1983 úkol, sestrojit zcela nový vůz s motorem vpředu, jehož výrobní náklady na každý kus nesměly překročit 36.500 korun. Model Škoda Favorit automobilka poprvé představila na brněnském veletrhu 16. září 1987.
Škoda Felicia
Škoda Felicia
Škoda Felicia
Škoda Felicia Turbo
18
Fotogalerie

Čeští motoristé, kteří před časem svou Škodu 120 nebo favorit zavřeli do stodoly, si nyní mohou mnout ruce. Cena zachovalých vozů tuzemské automobilky ze 70. a 80. let se v posledních pěti letech mohutně odrazila ode dna a v případě některých modelů se i zněkolikanásobila. Většina znalců přitom soudí, že ceny sice už neporostou tak rychle, ale propad očekávat nelze.

Na začátku roku 2019 stála původní Škoda Octavia v zachovalém stavu kolem 5300 eur. O rok později, v lednu 2020, to bylo už 6100 eur, vyplývá z údajů znalecké firmy Classic Data. To představuje meziroční růst o 15 procent.

Zajímají vás další alternativní investice? Věnujte pozornost speciálnímu Magazínu E15, který se netradičním investicím věnuje. 

Data pro novější modely domácí automobilky nejsou k dispozici, přinejmenším inzertní ceny modelů 100, 105 nebo 120 se ale za posledních pět let zvedly i několikanásobně. Prodejci za donedávna nechtěné škodovky požadují často i šestimístné sumy. A není výjimkou, když za tyto ceny vůz skutečně změní majitele. „Před třemi lety jsem koupil formana s nájezdem 17 tisíc kilometrů za 19 tisíc korun. Nedávno jsem ho prodal za 120 tisíc,“ uvádí Radek Pokorný, zakladatel investičního fondu Engine Classic Cars Automobile Fund. Podobných příběhů napsal trh v posledních letech více.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!