Amazon jde na ruku čínské vládě. Zakázal kritizovat knihu prezidenta Siho

Společnost Amazon jde podle vyšetřování agentury Reuters v Číně na ruku tamní propagandě. Před dvěma lety například znemožnila na svém webu kritiku knihy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga.

Společnost Amazon jde podle vyšetřování agentury Reuters v Číně na ruku tamní propagandě. Před dvěma lety například znemožnila na svém webu kritiku knihy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga. Zdroj: Profimedia.cz

Čínský prezident Si Ťin-pching. Jeho kniha O správě státu vyšla i v češtině s předmluvou prezidenta ČR Miloše Zemana.
Některé americké společnosti se čínským zákonům podvolují, jiné ze země raději odcházejí. K těm druhým patří třeba provozovatel sociální sítě LinkedIn, jenž čínský trh opustil letos v říjnu.
Ujguři ve světě upozorňují na genocidu jejich příbuzných v Číně. USA teď schválily zákon, který zakazuje dovoz čínského zboží, u něhož nelze prokázat, že nebylo vyrobeno ujgurskými otroky.
4
Fotogalerie

Americký internetový prodejce Amazon se podvolil nátlaku čínské vládní propagandy a cenzuroval na svých platformách v zemi obsah, který se zdál tamnímu totalitnímu režimu nevhodný. S odvoláním na rozhovory s více než dvěma desítkami zaměstnanců čínské divize Amazonu to tvrdí agentura Reuters. „Ve všech státech, kde působíme, dodržujeme platné zákony a regulace, Čína není výjimkou,“ brání se zástupci společnosti.

Rozsáhlé vyšetřování redaktorů Reuters odhalilo, že Amazon přede dvěma lety znemožnil uživatelům svých webových stránek v Číně komentovat a hodnotit knihu O správě státu od čínského prezidenta Si Ťin-pchinga. Firmu o to údajně požádal Peking v reakci na skutečnost, že produkt od čtenářů nezískal maximální pětihvězdičkové ohodnocení.  

Podobných ústupků vůči komunistické vládě Číny měl internetový prodejce učinit více. Zprovoznil třeba na webu speciální sekci, v níž nabízí zákazníkům propagandistická literární díla schválená Pekingem. Podle Reuters jde o součást dlouhodobé strategie Amazonu, který se tak snaží zalíbit Si Ťin-pchingovu režimu a rozšířit svou přítomnost na jednom z největších trhů světa.       

Čína v poslední době přitvrdila v regulaci velkých technologických společností a snaží se omezovat jejich moc. Různým tlakům ze strany státu se nevyhnuly dokonce ani čínské společnosti jako Alibaba nebo Tencent. Nyní vláda zjevně obrátila svou pozornost i na jejich západní konkurenty. 

Amazon každopádně není ani zdaleka jedinou megakorporací ze Spojených států, jež kvůli obchodním zájmům vycházejí vstříc Pekingu. Například Apple předloni schválil 97 procent žádostí čínské vlády o poskytnutí informací o jeho zákaznících, uvádí agentura Bloomberg. Pro srovnání, v roce 2014 americká společnost Pekingu vyhověla jen v 65 procentech případů. 

Některé jiné americké giganty letos čínský trh kvůli zvyšujícím se regulacím opustily. V zemi v říjnu skončila Microsoftem vlastněná sociální síť LinkedIn. V listopadu ji následoval internetový portál Yahoo!

Výrobce sportovního oblečení Nike a nápojářská společnost Coca-Cola zase nedávno lobbovaly proti schválení nového amerického zákona, který zakazuje do USA dovážet zboží z čínské autonomní oblasti Sin-ťiang, u něhož nelze prokázat, že nebylo vyrobeno otroky. V Sin-ťiangu dochází k systematickému porušování lidských práv národnostní menšiny Ujgurů. Čínská vláda tam pro tyto obyvatele zřizuje internační tábory.

Návrh navzdory protestům zmiňovaných firem minulý týden prošel americkým Kongresem a nyní už čeká jen na stvrzení ze strany prezidenta Joea Bidena. Mluvčí Bílého domu Jen Psakiová potvrdila, že Biden zákon v blízké době podepíše.