Americká obchodní komise žaluje Amazon. Tvrdí, že firma nutí zákazníky platit vyšší ceny

Amazon

Amazon Zdroj: Christian Wiediger

Americká Federální obchodní komise (FTC) v úterý podala dlouho očekávanou antimonopolní žalobu na americký internetový obchod Amazon. Tvrdí, že firma zneužívá svou dominantní pozici na trhu k vlastnímu prospěchu a nutí spotřebitele platit za zboží vyšší ceny, informovala agentura Reuters.

K žalobě se kromě FTC připojili rovněž generální prokurátoři ze sedmnácti států USA. „FTC a její státní partneři tvrdí, že Amazon v rámci svých praktik brání konkurenci a prodejcům ve snižování cen, zhoršuje kvalitu pro kupce, účtuje nadměrné poplatky prodejcům, brzdí inovace a brání soupeřům ve spravedlivém konkurenčním boji,“ uvedla FTC. Dodala, že požádala soud, aby firmě Amazon nařídil zastavit nezákonné praktiky.

Amazon podle FTC mimo jiné na své platformě znevýhodňuje prodejce, kteří se snaží nabízet zboží za nižší ceny než on. „Amazon nyní využívá monopolní sílu k poškozování svých zákazníků, a to jak desítek milionů rodin, které na jeho platformě nakupují, tak statisíců prodejců, kteří Amazon využívají k oslovení těchto rodin,“ prohlásila šéfka FTC Lina Khanová.

Amazon označil žalobu FTC za mylnou. Uvedl, že žaloba poškodí spotřebitele, protože povede k nárůstu cen a ke zpomalení dodávek zboží zákazníkům. „Praktiky, které FTC napadá, pomohly podpořit hospodářskou soutěž a inovace v celém maloobchodním sektoru,“ uvedl právní zástupce Amazonu David Zapolsky.

Žaloba je součástí širší snahy americké vlády o omezení dominantního postavení velkých internetových společností. „Pokud nebude pod kontrolou, bude Amazon pokračovat v nezákonných praktikách s cílem udržet si svou monopolní sílu,“ píše FTC v žalobě. Americké úřady již dříve podaly antimonopolní žaloby například na společnost Google, která je jedničkou v internetovém vyhledávání, či na firmu Meta Platforms, která je majitelem sociálních sítí Facebook a Instagram a komunikační služby WhatsApp.