České televizi strmě padají reklamní příjmy | E15.cz

České televizi strmě padají reklamní příjmy

Česká televize
Česká televize
• 

Aleš Borovan

Končící ředitel České televize Jiří Janeček zanechá svému nástupci stanici v horším stavu, než se dosud předpokládalo. Klesající sledovanost vlajkového programu ČT1 má za následek dramatický pokles reklamních příjmů. Během prvního pololetí 2011 spadly meziročně o 20 procent na 191 milionů korun.

„Za celý rok odhaduji reklamní tržby na 320 až 330 milionů,“ uvedl obchodní ředitel ČT Robert Kvapil. V návrhu rozpočtu televize pro letošní rok, který má deník E15 k dispozici, se přitom počítá s příjmem z reklamy 480 milionů korun.

Tyto peníze jsou ve veřejnoprávní stanici určeny na zákonem stanovené účely, kromě příspěvku do kinematografického fondu i na provoz a rozvoj digitální sítě a digitalizaci archivu. Kvůli chybějícím příjmům z reklamy bude muset ČT podle všeho sahat do rezerv. Ztráty televize zaznamenala i v teleshoppingu a sponzoringu. Podle informací E15 klesl za prvních šest měsíců roku objem sponzoringu o devět milionů na 119 milionů korun, příjmy z teleshoppingu se za stejné období snížily o 15 milionů na 38 milionů korun.

Televize na Kavčích horách se dlouhodobě potýká se ztrátou zájmu diváků o první program. Ten přitom generuje většinu reklamních tržeb. Podle Asociace televizních organizací se podíl ČT1 na sledovanosti nyní pohybuje okolo 15 procent. Průměrný podíl „Jedničky“ na sledovanosti za celý rok 2010 přitom činil 17,3 procenta. Pokles podílu sledovanosti o jeden procentní bod představuje pro ČT ztrátu na inzertních tržbách zhruba 80 milionů korun ročně.

Při nižší sledovanosti televize dodává nižší počet GRP (Gross Rating Point, zásah jednoho procenta populace) pro zadavatele inzerce. „V průměru jsme dodali o 900 až 1200 GRP méně než minulý rok. Od února jsme se dostali na úroveň stoprocentního vyprodání reklamy, takže máme problém plnit objednané GRP. Letos jsme některé obchodní poptávky museli odmítnout,“ řekl Kvapil. Podle něj se rovněž letos poprvé snížila ze strany firem poptávka po teleshoppingovém vysílání.

Zítra by poslanci měli opět projednávat novelu zákona o ČT a televizním vysílání. Ta počítá s ponecháním reklamy pouze na kanálech ČT2 a ČT4. Naopak z ČT1 a z většiny internetu veřejnoprávní televize by inzerce měla zmizet.

Janečka nahradí do volby Karmazín

Ředitel České televize Jiří Janeček skončil včera po osmi letech ve funkci. Do volby nového ředitele, která je naplánována na 21. září, bude televizi formálně vést provozní ředitel ČT Vladimír Karmazín.

Čtete rádi E15.cz? Nominujte nás v anketě

v kategorii zpravodajství.

Autor: Aleš Borovan

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.