Česko zpět v čele drahého volání: statistici se spletli

mobil, ilustrační foto

mobil, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Česko vychází v letošním srovnání cen mobilního volání v rámci zemí OECD hůř, než se uvádělo. Z dříve zveřejněného srovnání se zdálo, že si Česko letos v únoru proti loňskému listopadu výrazně polepšilo a posunulo se ze špičky žebříčku nejdražších zemí blíže k mezinárodnímu průměru. Společnost Teligen, která mezinárodní srovnání zpracovává, ale u Česka počítala pro letošní rok s chybnými čísly. Česko se tak vrací zpět do čela zemí s nejdražším voláním.

Nová analýza dat ukázala, že za zlepšením statistiky cen volání v Česku není zlevnění u operátorů, ale spíše úprava metodiky OECD, která do spotřebních košů začala započítávat i nadstavbové balíčky operátorů. Jenže se s daty pracovalo chybně.

Společnost Teligen poslala ČTÚ zprávu, že se spletla. „ČTÚ minulý týden obdržel od společnosti Teligen informaci, že výpočet cen košů byl pro Českou republiku, vlivem systémového updatu, který zahrnoval i migraci dat do novější verze Excelu, chybný. Proto společnost Teligen předmětné srovnání opravila,“ uvedl mluvčí ČTÚ František Malina.

Podle poslední revize žebříčku se Česko například u koše zahrnujícího 100 hovorů přepočteného podle parity kupní síly posunulo z loňského posledního místa pouze na předposlední příčku. Dražší je volání jenom v Chile. Podobný posun byl i u nákladů na 300 hovorů. uváděl posun Česka z posledního 34. místa na 25. respektive 15. příčku.

Tuzemští operátoři čelí kvůli vysokým cenám kritice zákazníků i politiků. ČTÚ již dříve upozorňoval, že při mezinárodním srovnání má zásadní význam zvolená metodika.