Číňané chtějí koupit amerického internetového obra Yahoo

Yahoo

Yahoo

Čínská internetová firma Alibaba Group chce odkoupit Yahoo. Získala by zpět nejenom 40 procent akcií, ale také by mohla vstoupit na americký internetový trh.

Yahoo už několik dlouhých měsíců neví, co se sebou. Krize se vystupňovala před pár týdny, když správní rada propustila tehdejší výkonnou šéfku Carol Bartzovou, která měla dřívější poklad amerického internetu svým krizovým vedením dostat zpět na výsluní. O osudu Yahoo ale v současné době rozhoduje armáda najatých poradců a odborníků, kteří mají čelním představitelům dát návrh, co dál.

Co z toho bude, se prozatím neví. Jako velice pravděpodobný se ale jeví prodej jednomu z případných zájemců. Investiční skupina Silver Lake Partners, která například udělala terno, když od eBaye koupila majoritní část ve Skypu za 1,9 miliardy dolarů, jenž pak za 8,5 miliardy „střelila“ Microsoftu, projevila svůj zájem už dříve. O plánech stříbrného jezera jsme referovali už dříve.

Tahle Alibaba není z pohádky, ale z Číny

Investorům kolem Silver Lake ale nyní narostla obrovská konkurence. Hlavní představitel čínského internetového giganta Alibaba Jack Ma se totiž na konferenci AsiaD v Hongkongu nechal slyšet, že jeho firma má zájem celé Yahoo odkoupit. „Pokud bude mít správní rada zájem Yahoo prodat, mám zájem. Stačí mi dát vědět,“ prohlásil ambiciózní Číňan.

Důvod, proč Alibaba prahne po Yahoo je jasný – americká internetová legenda vlastní v Alibabě 40procentní podíl, který by Číňané v případě akvizice získali zpět a stali by se naprosto nezávislými. Alibaba se zároveň poohlíží po expanzních příležitostech ve Spojených státech, k čemuž by Yahoo bylo ideální prostředek a výchozí bod.

Jack Ma - Alibaba GroupJack Ma - Alibaba GroupŠéf čínského internetového giganta Alibaba Jack Ma

Informace, že Yahoo nakonec spadne do rukou Číňanům, ještě více rozdmýchal bývalý výkonný šéf Yahoo Jerry Yang. U řečnického pultu v Hongkongu řekl, že správní rada zvažuje všechny varianty, včetně prodeje Alibabě. Yang v roce 2008 odmítnul velkorysou akviziční nabídku Microsoftu ve výši 45 miliard, což nakonec neustál a musel odstoupit.

Microsoft už jenom z části

A právě Microsoft se kolem Yahoo neustále motá. Když se mu nepodařilo firmu převzít, dohodl se alespoň s Carol Bartzovou, že její firma ve vyhledávání a internetové reklamě nasadí technologie Bing. Jak se ale s odstupem ukazuje, spolupráce vůbec nepřináší takové výsledky, jaké si obě firmy představovaly.

V současné době se nezdá, že by Microsoft měl zájem koupit celé Yahoo sám, i když by mu to na internetu mohlo jenom pomoci. Steve Ballmer tento týden sám přiznal, že Softies měli štěstí, když nakonec předražená akvizice před pár lety nedopadla. Zároveň se ale mluví o tom, že by se Microsoft do případného odkupu Yahoo zapojil jako jeden z významných investorů. Své investice má firma ostatně třeba ve Facebooku, z čehož těží díky nasazování vlastních internetových technologií.

Dá se očekávat, že najatí poradci z Goldman Sachs a Allen & Company předloží správní radě Yahoo vypracované finanční analýzy v nejbližších týdnech a budou tak moci začít vyjednávání se všemi zájemci. V současné době ale není vůbec jasné, jakou firmou vlastně Yahoo je. Jerry Yang pouze sdělil, že „chtějí být přední mediální společností.“ Tou ale chce být v USA kde kdo, třeba výrazný konkurent v podobě stejně tápajícího AOL.