ČT rozjela kolotoč tendrů před zpřísněním pravidel

Česká televize

Česká televize Zdroj: E15 Anna Vackova

Ředitel České televize Petr Dvořák bude muset vysvětlovat poslední kroky v oblasti tendrů. Během března televize vyhlásila nezvyklé množství výběrových řízení těsně před tím, než 1. dubna vstoupila v platnost novela zákona zpřísňující a zprůhledňující zákon o veřejných zakázkách. Jen v posledním březnovém týdnu ČT vyhlásila přes 20 tendrů všeho druhu v celkovém předběžném objemu přes 160 milionů korun. Velkou část tvořily zakázky malého rozsahu, pro které platí mnohem volnější pravidla.

„Výběrová řízení televize obecně šetří dozorčí komise rady. Určitě se na to generálního ředitele zeptáme,“ uvedla radní Dana Eklová.

Televize na tom nevidí nic divného. „Jde se o zakázky, které byly v ČT připomínkovány již od konce roku 2011. Většina zakázek technického charakteru byla součástí navrženého rozpočtu schváleného Radou ČT na konci roku 2011,“ uvedla mluvčí ČT Michaela Fričová. Souvislost s čerstvou novelou připustila. „ČT stejně jako ostatní zadavatelé neměla jistotu, zda k nové právní úpravě budou včas vydány prováděcí předpisy. Dosud vydány nejsou.“

Radní a koncesionáře budou zajímat hlavně tendry netechnického charakteru hned ze tří důvodů. Za prvé se často týkají činností, na které má ČT řadu placených zaměstnanců. Jde třeba o tendr na zajištění mediálního servisu a PR (Dvořák buduje rozsáhlé komunikační oddělení), tendr na monitoring rizik připravované legislativy vztahující se k ČT nebo tendr na právnické služby a zastupování ve sporech (ČT má vlastní právní útvar a odbor mediální legislativy).

Za druhé: část tendrů je vypsána v režimu zakázky malého rozsahu, tedy do dvou milionů korun. Podle staré právní úpravy je zadavatel nemusel zadávat podle zákona o veřejných zakázkách. Novela tuto hranici od 1. dubna snížila na jeden milion. A za třetí, nastavené podmínky u některých tendrů významně zužují počet možných kandidátů. Kupříkladu u tendru na zajištění mediálního servisu a PR musí zájemce vykázat roční obrat nad deset milionů korun vždy za poslední tři roky. Zároveň musí předložit alespoň tři referenční realizované zakázky o jednotlivém rozsahu více než milion korun bez DPH z posledních tří let. Jedna z nich přitom musela být „realizována pro zadavatele z oblasti komunikace médií“. Takovou podmínku na trhu splňuje jen velmi málo subjektů.

Česká televize odmítá, že by tendry byly ušity na míru konkrétním společnostem. „Takové názory jsme nezaznamenali. S ohledem na zájem a počet uchazečů o zakázky je vyloučeno, že by taková ustanovení byla diskriminační nebo „ušita na míru určitým subjektům“, reagovala Fričová.