ČTÚ se probral: Operátoři brání vstupu konkurence, musíme zasáhnout

ilustrační foto (Profimedia.cz)

ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

To, na co si v Česku stěžuje téměř každý, kdo používá mobilní telefon, konečně uznal i Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Po letech výmluv a alibismu dnes národní regulátor přišel v rámci analýzy trhu s oficiálním prohlášením, že na trhu mobilních služeb není dostatečná konkurence, protože operátoři jednají do jisté míry ve shodě a neumožňují vstup dalších firem. Úřad proto chce usnadnit vstup na trh novým virtuálním operátorům, od nichž si slibuje snížení cen a rozšíření nabídky.

Analýza ČTÚ je důležitá v tom, že označuje T-Mobile, Telefóniku O2 a Vodafone za „podniky s významnou tržní silou“. To dává úřadu do rukou zbraně, které mu dosud chyběly.

Právě vstup nových konkurentů na trh v podobě virtuálních operátorů, kteří si pronajmou sítě od stávajících mobilních operátorů T-Mobilu, Telefóniky a Vodafonu, případně čtvrtého hráče, má zajistit především snížení cen pro koncové zákazníky. Ty jsou podle většiny analýz v evropském srovnání stále vysoké. Operátoři budou mít například povinnost zveřejnit velkoobchodní nabídku pro přístup do své sítě a ČTÚ bude regulovat i velkoobchodní ceny.

Dokument ČTÚ má 190 stran. Pod článkem je k dispozici ke stažení, připomínky k jeho obsahu můžete vložit na .

„Vzhledem ke dlouhodobé neexistenci komerčních dohod o vzniku mobilních virtuálních operátorů jsou navržená nápravná opatření zaměřena právě na podporu vstupu dalších soutěžitelů na mobilní trh. Navržené povinnosti by měly zejména zajistit dostupnost velkoobchodní nabídky služeb pro virtuální operátory a nabídku přístupu k síti, včetně propojení sítí pro účely originace mobilního volání,“ uvedl ČTÚ. Součástí opatření má být také cenová regulace zamezující stlačování marží.

Reálně by se zavedená regulační opatření mohla projevit ale až v roce 2014, mírní optimismus ČTÚ.

Tak rostou, nebo klesají?

O tom, jaké jsou skutečně ceny mobilního volání na českém trhu ve srovnání s Evropou, se vedou nekonečné spory. Relevatní srovnání mimo jiné komplikují nepřehledné tarify operátorů. Například podle nedávného zjištění časpopisu dTest nejsou předvánoční nabídky některých mobilních operátorů tak výhodné, jak slibuje jejich reklama. Například Telefónica O2 podle tohoto průzkumu zdražila některé tarify až o 46 procenta, přesto je inzeruje jako zvýhodněné. Časopis našel nesrovnalosti i mezi webovými stránkami a oficiálními ceníky operátorů.

Operátoři se ale brání s tím, že ceny na mobilním trhu vytrvale klesají. Podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho se v segmentu soukromých tarifních zákazníků snížily za posledních pět let o 39 procent. „Případnému pravomocnému rozhodnutí se Telefónica samozřejmě podřídí. Podle našeho názoru ovšem úřad nepředložil a ani nemůže předložit dostatečné důkazy, aby takové rozhodnutí, které by obstálo, mohl vydat,“ řekl. Doplnění důkazů požaduje i T-Mobile. Vodafone nechtěl analýzu komentovat.

:

Vývoj průměrné ceny mobilního voláníVývoj průměrné ceny mobilního volání|CTU

Barometr zobrazuje vývoj reálné průměrné ceny za minutu volání (souhrn za všechny tři mobilní operátory). Nevoláte za 2,18 Kč za minutu (tj. současná reálná průměrná cena minuty hovoru)? Pak si v první vetě podrthněte slovo „průměrné“. Průměr totiž sráží firmy, státní instituce, volání do vlastní sítě zdarma apod.

Čtěte více

Trojice mobilních operátorů sice v posledních letech jednala s několika zájemci o vytvoření virtuálního operátora s využitím jejich sítě, s nikým se ale nedohodla. Operátoři podle analýzy ČTÚ odmítali zájemcům poskytnout velkoobchodní nabídku a zároveň stanovili takový velkoobchodní poplatek, který neumožňoval konkurenceschopnou koncovou cenu.

První vlaštovkou bylo až listopadové vytvoření operátora Bleskmobil pod hlavičkou vydavatelství Ringier, který je ale jen přeprodejcem služeb Telefóniky. I tak ale snížil cenu volání z předplacených karet na polovičních 2,50 Kč za minutu, na což museli zareagovat i T-Mobile a Vodafone. O vytvoření virtuálního operátora mají zájem další firmy, například Tesco, UPC, Centropol nebo Air Telecom.

Větší ochrana spotřebitelů

„Provedení analýzy tohoto nového relevantního trhu je, společně s probíhající aukcí volných kmitočtů a posílením ochrany koncových uživatelů mobilních služeb, jednou z nejvýznamnějších regulačních aktivit ČTÚ v oblasti mobilních služeb ČR,“ uvedl předseda ČTÚ Pavel Dvořák.

Úřad již v minulém roce zahájil podle pravidel EU proceduru k stanovení relevantního trhu číslo osm, který zahrnuje přístup a původ volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích. Následně musel provést analýzu trhu, která by umožnila jeho regulaci. Návrh textu analýzy dnes předložil k veřejné diskusi. Ta má skončit na konci ledna, pak bude následovat detailní vyhodnocení uplatněných návrhů, dopracování návrhu analýzy, jeho projednání s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a notifikace s Evropskou Komisí. Teprve potom bude moci přistoupit k regulaci.