Dánsko se chystá zezelenat. Podpoří elektromobily na úkor sociálního státu

Řetězec dánských nabíjecích stanic pro elektromobily ChoosEV

Řetězec dánských nabíjecích stanic pro elektromobily ChoosEV Zdroj: profimedia.cz

Nabíjecí stanice elektromobilů společnosti E.ON v dánském textilním městě Vejle
Dánská alternativa v podobě dvoumístného třídveřového elektromobilu Kewet El-Jet. Po šestihodinovém nabíjení ujede až sedmdesát kilometrů.
Dobíjení elektromobilu
4
Fotogalerie

Dánská cesta ke snížení emisí o vytyčených sedmdesát procent do roku 2030 má vést i přes daňovou podporu elektromobilů. Země však v současnosti patří k těm, kde jsou vozy s elektrickým pohonem nejdražší.

Dánsko je známo svou šetrností k životnímu prostředí, kvalitním vzdělávacím systémem, ale také vysokými cenami. Je to například jedno z nejdražších míst na světě pro nákup vozů Tesla. 

Za nynější daňové situace tak třeba Tesla model 3 Long Range vychází na sto tisíc dolarů, tedy 2,2 milionu korun. Ve Spojeném království by stejný vůz stál zhruba padesát tisíc liber, necelého 1,5 milionu korun.

Dánská státní kasa získá ročně na daních za nákup a provozování aut kolem osmi miliard dolarů. To by se teď podle agentury Bloomberg mělo změnit. V dánském parlamentu je cítit snahu o zvýšení podílu vozů šetrných k životnímu prostředí, tedy zejména těch s elektrickým pohonem. 

Dánští zákonodárci se v červnu dohodli na ambiciózním snížení emisí o sedmdesát procent do roku 2030. Chtějí toho dosáhnout snížením daňové zátěže u elektromobilů, zdražením pohonných hmot a zvýšením silniční daně pro vozy s konvenčními pohony. 

Aby toho země dosáhla, muselo by více Dánů kupovat ekologičtější vozy. Ačkoli tamní prodeje elektromobilů rostou, jejich podíl na celém zhruba 2,7 milionu registrovaných aut stále činí pouhé jedno procento.

Inspirací by mohlo být Norsko, které štědrými dotacemi dosáhlo loni stavu, kdy téměř polovina nově prodaných aut měla elektrický pohon. Ten má podporu také v Nizozemsku. Tamní motoristé vyčerpali deset milionů eur vyčleněných na dotace pro nákupy elektromobilů za deset dní od spuštění programu. 

Velkorysé snižování emisí se patrně dotkne dánského sociálního státu, který je financován také z automobilových daní, jak připomíná The Next Web. Lidé budou kvůli chystaným změnám čím dál méně kupovat benzin a naftu, čímž bude stát přicházet o daň z pohonných hmot. Bude tedy nutné daňový výpadek nahradit, anebo osekat nemalé státní výdaje.