Facebook kontruje: na Yahoo podal patentovou protižalobu

Facebook

Facebook Zdroj: profimedia.cz

Patentové války, které už delší dobu zuří hlavně mezi výrobci smartphonů a tabletů, už se zabydlují i ve sféře sociálních médií. K půtkám mezi Applem, Samsungem, Motorolou a dalšími teď přibývá patentová bitva mezi internetovými hráči - Facebookem a Yahoo. Facebook podal na svého konkurenta žalobu, která ho obviňuje z porušení deseti patentových práv. Je to odpověď na to, že firma Yahoo minulý měsíc obvinila Facebook u soudu z údajného porušení svých deseti patentů.

Yahoo v březnu podal na Facebook žalobu, že narušil její patenty, které se týkají hlavně systému umísťování reklamy na internet. Facebook teď přišel s odvetou – v žalobě u sanfranciského soudu tvrdí, že Yahoo porušuje jeho patentová práva u fotoservisu Flickr, která se týkají možnosti označování. Žaloba se týká i personalizovaných zpráv pro uživatele.

Mluvčí Yahoo Eric Berman označil protižalobu Facebooku za „nic víc než cynický pokus odvést pozornost od slabin vlastní obhajoby“. Facebook se proti takovému tvrzení ohradil a dodal, že považuje dřívější žalobu podanou Yahoo za krátkozraký útok, který dává přednost soudním sporům před cestou inovace.

Analytici k rozbíhajícímu se sporu poznamenali, že může trvat roky, a rozřešení většinou přichází až ve chvíli, kdy se obě strany dohodnou, že si své patenty navzájem poskytnou.

Facebook se na patentové spory poctivě připravuje

Že ale Facebook bere patentové spory vážně, dokazuje i to, že nedávno koupil od technologického gigantu IBM 750 patentů. Facebook vlastnil v USA koncem loňského roku pouze 56 patentů, což je ve srovnání s jinými velkými technologickými podniky velmi nízký počet. Yahoo například vlastní přes tisícovku patentů.

Soudní spor s Yahoo přichází v době, kdy se Facebook připravuje na primární emisi akcií. V tu dobu bývají investoři citlivější na jakékoli možné problémy společnosti. Předpokládá se, že Facebook si bude chtít na trhu zajistit kolem deseti miliard dolarů (186 miliard korun). Hodnota celého Facebooku by mohla dosáhnout až 100 miliard dolarů.

I Yahoo ale v současnosti prochází důležitou fází – firma vyměnila vedení, oznámila významné zeštíhlení a propouštění. Snaží se tak zvrátit rostoucí ztrátu za novou, dravější konkurencí a opět posílit na poli internetové reklamy.