Facebook nabízí za peníze VIP statusy, chce nakopnout zisky

facebook

facebook Zdroj: CTK

Sociální síť Facebook přichází v USA s novinkou, která má snížit závislost firmy na příjmech z reklamy. Zavádí zpoplatněnou službu, díky které si uživatelé mohou připlatit za lepší viditelnost svého statusu a vzkazů na sociální síti, podobně jak to činí reklamní společnosti. Facebook, který dnes také oznámil překonání hranice miliardy aktivních uživatelů, zároveň ujistil, že sociální síť zůstane i nadále zdarma.

Nová funkce má zajistit, že komentář nebo fotografie uživatele Facebooku dostane prominentní postavení mezi zprávami u jeho přátel, a je tedy pravděpodobnější, že si oznámení ostatní všimnou. Zaplacený komentář se na omezenou dobu automaticky umístí u příjemců na vrcholu novinek. Obvykle se zprávy zobrazují podle času a důležitosti. Testovací cena nové služby ve Spojených státech činí sedm dolarů (135 korun), uvedl mluvčí Facebooku Jonathan Thaw.

Nabídka nové zpoplatněné služby je součástí snah firmy zvýšit zdroje příjmů mimo oblast reklamy, která má jasně dominantní postavení. Ve druhém čtvrtletí se podílela na celkových příjmech skupiny 84 procenty.

Facebook také vydělává na procentech z nákupu virtuálního zboží pro oblíbenou hru Farmville od firmy Zynga a další hry. Minulý týden Facebook také představil službu, v rámci které mohou uživatelé v USA koupit a poslat svým přátelům reálné dárky, jako jsou brýle, cukrovinky či dárkové karty.

Tempo růstu příjmů Facebooku ale v posledních čtvrtletích prudce zpomaluje, a mnoho analytiků a investorů se domnívá, že firma musí najít nové způsoby, jak vydělat. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg dal nedávno jasně najevo, že firma se nyní hodlá zaměřit na služby v mobilech, kde zatím neuměla uživatele zpeněžit.

Facebooku pomohla i premiéra nového iPhonu 5, který počítá s užší integrací této sociální sítě – umožní lepší sdílení fotek a propojení s hlasovým ovládáním. Zuckerberg taky zmínil, že velkou příležitostí pro Facebook by mohl být vlastní vyhledávací systém.

Vývoj akcií Facebooku

Vývoj akcií Facebooku (Yahoo)Vývoj akcií Facebooku (Yahoo) | Yahoo

Facebook už má přes miliardu uživatelů

Zuckerberg dnes také oznámil, že Facebook už má přes miliardu aktivních uživatelů. Hranici prolomil 14. září. „Pomáhat jedné miliardě lidí je neuvěřitelné. Jednoho to naplňuje pokorou. Je to něco, na co jsem ve svém životě nejvíc pyšný, a to s velkým předstihem,“ uvedl Zuckerberg.

Facebook má nejvíce uživatelů v USA (asi 153 milionů), v Indii (43,5), Indonésii (43,1), Brazílii (37,9) a Mexiku (32). V Česku má Facebook zhruba 3,6 milionu uživatelů, což Česko řadí na 43. místo na světě.

K loňskému roku byl Facebook dostupný v 68 jazycích včetně češtiny. Denně navštíví Facebooku na 250 milionů lidí, denně do sítě přibude 250 tisíc nových uživatelů, každý den si uživatelé nahrají na své stránky asi 300 milionů fotek.