Google Číňanům poradí, jak se vyhnout cenzuře

Google

Google Zdroj: profimedia.cz

Americký internetový gigant Google dnes vypálil novou salvu v bitvě s cenzurními manévry čínské vlády. Uživatelům čínského internetu nabídl cestu, jak obejít překážky ve vyhledávání vyvolané zásahy čínských cenzorů. Při zadání cenzurovaného slova v poli pro vyhledávání služba automaticky nabídne průchodnou alternativu.

Dlouhodobé spory Googlu s čínskými cenzory vyústily v roce 2010 v uzavření vyhledávacích služeb pro uživatele z kontinentální Číny. Službu sice mohou používat přes portál Googlu v Hongkongu, ale při zadání politicky nevhodného výrazu se spojení automaticky přeruší. Výpadek trvá minutu až dvě. Nyní jsou při zadání takového slova uživatelé varováni a mají možnost vybrat si slovo příbuzné, ale „neškodné“.

Viceprezident Googlu Alan Eustace na svém blogu uvedl, že „upozorněním na možnost alternativního výrazu se služba chce vyhnout výpadkům v provozu. Servis pro uživatele v kontinentální Číně se zlepší“. Vývojáři prošli 350 tisíc nejvyhledávanějších pojmů v Číně a u těch blokovaných nalezli alternativní slovo.

Jako příklad uvádí Google čínské slovo „ťiang“, v překladu „řeka“. Výraz je totožný se jménem bývalého prezidenta Ťiang Ce-mina, o jehož špatném zdravotním stavu se v Číně vydatně spekuluje. Vyhledávání by z tohoto důvodu bylo nejspíš zablokováno. Google nyní uživatelům navrhne, aby zadali jiný čínský znak s podobným významem.

Nápověda, která se čínský uživetelům objeví při zadání pojmu „Modrá řeka“

Cenzurní blokování výrazů při vyhledávání v čínském internetu nabylo v poslední době takového rozsahu, že službu prakticky znemožňuje. Uživatelé si stěžují, že jen s obtížemi je možné vyhledávat i v apolitických oborech, jako je turistika, vzdělání nebo stravování.

Oficiálně se Google o své nové službě nijak zvlášť nešíří, aby nevyvolal odvetu čínských cenzorů. Firma v Číně provozuje několik reklamních agentur, které by mohly být vystaveny trestům ze strany úřadů. Na portál Googlu v Hongkongu v prvním letošním kvartálu připadalo 16,6 procenta všech dotazů zadaných v kontinentální Číně.