Google zaplatí výrobci Firefoxu 300 milionů dolarů ročně

Firefox

Firefox

Mozilla se nakonec s Googlem dohodla na nové tříleté partnerské smlouvě. Internetový obr zaplatí trojnásobek původní ceny.

Když Mozille letos v listopadu vypršel kontrakt s Googlem, který open source společnosti zajišťoval okolo 86 procent ročních příjmů, začalo se ve velkém spekulovat o tom, co s výrobcem Firefoxu bude dál. Ani jedna z firem nechtěla situaci komentovat. Mozilla pouze přispěchala s nejasným prohlášením, že má s Googlem dobré vztahy a že pracují na nové smlouvě.

Tento týden vyšlo najevo, že nová smlouva skutečně byla podepsána a to dokonce na stejné období, jako minule. Google se stane ve většině jazykových mutacích výchozím vyhledávačem Firefoxu na další tři roky. Ba co víc, firma si každý rok přijde na trojnásobek peněz, které Google za partnerství platil doposud.

900 milionů dolarů za tři roky

Mountain View bude Mozille podle informací serveru AllThingsD platit Mozille 300 milionů dolarů ročně. Do této doby to bylo „pouze“ 100 milionů dolarů. To nasvědčuje tomu, že Firefox zůstává pro Google i přes padající tržní podíl a rostoucí podíl Chrome stále velice důležitým nástrojem.

Co ale dokázalo cenu vytlačit tak nahoru? Původně se hodně mluvilo o tom, že tím, jak se Firefox nedávno propadl pod Chrome, už Google prohlížeč s ohnivou pandou ke svému štěstí nepotřebuje. Jenže pak se do hry zapojil Microsoft, který měl ohromný zájem nastavit jako výchozí vyhledávač Bing. Vzhledem k tomu, že podíl Bingu na americkém trhu v posledním roce narostl o jednotky procent, nemohl Google ponechat nic náhodě. Díky tomu se cena vyšplhala až tam, kde je nyní.

Firefox ztrácí nejenom tržní podíl, ale také významný přísun peněz. Co s ním bude dál?Firefox ztrácí nejenom tržní podíl, ale také významný přísun peněz. Co s ním bude dál? | Jan Sedlak

Pro Microsoft bylo problematické nabídku Googlu překonat. Internetová divize se kvůli významným investicím do Bingu neustále drží ve značných ztrátách a Redmond do další propagace investuje mnohem opatrněji. Tržní podíl Bingu na americkém trhu navíc dosáhl vytyčeného cíle 30 procent. Podařilo se tak ale pouze díky Yahoo, které k vyhledávání Bing používá. Bing a Yahoo mají v USA po 15 procentech na trhu.

Google tak do Mozilly v dalších třech letech napumpuje téměř miliardu dolarů a jen tak potvrdil svojí pozici největšího „inzerenta“ firmy. V menší míře do Mozilly proudí také od dalších partnerů, zejména od eBaye, Amazonu, ruského Yandexu, ale také Microsoftu.

Mozilla bude mít dostatek financí na to udělat něco s klesající oblibou Firefoxu a zároveň může uskutečnit své plány do budoucnosti. Hodlá například vybudovat mobilní platformu a podporovat vlastní startupový inkubátor.