Gramodesky se vracejí. Polovina lidí, kteří je kupují, přitom vůbec nemá gramofon

Klasické gramodesky se již několik let těší stále většímu zájmu kupujících. Jak je vidět v grafu, zájem o vinyl jde ruku v ruce s růstem streamovacích služeb. A v roce 2021 už zisky z prodejů obstarožních LP desek překonaly „moderní“ CD.

Klasické gramodesky se již několik let těší stále většímu zájmu kupujících. Jak je vidět v grafu, zájem o vinyl jde ruku v ruce s růstem streamovacích služeb. A v roce 2021 už zisky z prodejů obstarožních LP desek překonaly „moderní“ CD. Zdroj: Profimedia

Klasické gramodesky se již několik let těší stále většímu zájmu kupujících. Zájem o vinyl jde ruku v ruce s růstem streamovacích služeb. A v roce 2021 už zisky z prodejů obstarožních LP desek překonaly „moderní“ CD.

Ovšem nic neroste do nebe a také gramodesky začínají narážet na strop. Jestliže v letech 2019/2020 byl meziroční nárůst prodejů 46,2 procent a v roce 2020/2021 dokonce 51,4 procent, mezi roky 2021 a 2022 prodeje narostly jen o 4,2 procenta.

I přes rekordní čísla navíc počet prodaných desek zdaleka nedosahuje k dobám, kdy se hudba podávala pouze na LP deskách.

Loni byla na deskách nejprodávanější Taylor Swift se svým albem Midnights. Prodalo se ho celkem 945 tisíc kusů. Za úspěchem se ale skrývá malý chyták. Swift totiž k tomuto LP nabízela čtyři různé obaly, ze kterých jste mohli poskládat hodiny na stěně. A tak si spousta fanoušků stejné album koupila hned čtyřikrát.

Pro zajímavost další čísla: Z průzkumů se zjistilo, že pouze polovina lidí, kteří gramodesky kupují, skutečně vlastní gramofon. Své desky si tak nikdy nepřehrají. Pořizují je tedy spíše jako sběratelskou záležitost, nebo aby se blýskli před známými, že mají doma elpíčka. Rovněž se zjistilo, že i ti, kteří doma gramofon mají, si gramodesky dost často vůbec nepouštějí.

V roce 2019 se dělal také průzkum, kolik je kupujícím gramodesek vlastně let. Zastoupeny jsou všechny věkové kategorie. Od puberťáků, přes mládež a střední věk, až po pamětníky dob, kdy LP zažívala největší slávu. Muži a ženy kupují gramodesky prakticky stejně, například v USA je poměr 48 procent vs. 52 procent ku prospěchu mužů.

O důvodech vracející se popularity gramodesek čtěte na AVmania.cz.