James Bond je dokonalý. Jako agent i jako komerční produkt

Daniel Craig a Berenice Marlohe na premiéře nového filmu o agentu 007

Daniel Craig a Berenice Marlohe na premiéře nového filmu o agentu 007 Zdroj: profimedia.cz

Stylově v 0.07 hodin pátečního rána 26. října vstoupí do českých kin snímek Skyfall, třiadvacáté filmové dobrodružství Jamese Bonda. Žádná z postav moderní popkultury do ní není tak pevně vrostlá jako proslulý agent 007. Fráze Bond, James Bond se stala 22. nejkultovnější hláškou podle ankety Amerického filmového institutu. V neposlední řadě jsou filmy o Bondovi druhou nejvýnosnější filmovou ságou historie. Předčí je pouze Harry Potter. Na rozdíl od něj ale James Bond odolává času i módním vlnám.

Svět s jasnými pravidly

Hlavní devízou všeho spojeného s Jamesem Bondem je logicky sám Bond. Spisovatel Ian Fleming vytvořil prototyp dokonalého hrdiny éry studené války, který, zdá se, neztratil na aktuálnosti a kouzlu ani dnes. Bond bojuje za dobro, které nikdy není nijak definované, ale vždy nezpochybnitelné. Zároveň má spoustu skvělých pomocníků, kteří jej obdaří nejmodernějšími technickými vymoženostmi. Bond má jen tři „vady“ – alkohol, karty a ženy. Ale i s těmi tvůrci pracují, stávají se součástí hry.

Standardizace, až mechaničnost hrdiny a jeho světa se projevuje i v příbězích. Umberto Eco si kdysi všiml, že všechny Flemingovy romány (a také filmy) mají stále stejnou strukturu. Totéž platí i pro neustále se vracející motivy (auta, ženy, hlášky). Lidé se do světa s takto jasnými pravidly rádi vracejí, a právě na tom Bond dlouho stavěl svůj úspěch. S filmem Casino Royale se ale postava i svět proměňují a začínají cílit na sofistikovanější publikum. Ne nadarmo se právě Casino Royale stalo komerčně nejúspěšnějším filmem celé série (bez očištění o inflaci).

Marketing skoro zadarmo

Od produkce prvních filmů producenti bojovali s financováním nákladných projektů. Bohatá americká studia do nich nechtěla investovat pro přílišnou britskost, nakonec Doktora No spolufinancovali United Artists a Eon Productions. Snad i proto velmi brzy vznikl model, v němž se filmy a jejich hrdina propojili se světoznámými firmami. Koncept se nazýval Bondmánií a dodnes zůstává oboustranně výhodný pro producenty i značky spojující své produkty právě s Bondem.

Nejvýnosnější filmové séfieNejvýnosnější filmové séfie|E15

Podle knihy United Artists: The Company that Changed the Film Industry již v roce 1965 (tedy při natáčení čtvrté bondovky) produkce díky vzájemné spolupráci ušetřila 30 milionů dolarů za filmovou propagaci. Firmy jednoduše propagovaly film samy. Podle oficiálních webových stránek Jamese Bonda v současnosti s produkcí takto spolupracuje deset prestižních značek včetně výrobce luxusních hodinek Omega, neméně atraktivních automobilů Aston Martin, tvůrce mobilních telefonů Sony či návrháře Toma Forda.

James Bond v časeJames Bond v čase|E15James Bond v časeJames Bond v čase|E15

Pivovarský koncern Heineken podle britských médií utratil neuvěřitelných 45 milionů dolarů, aby James Bond v podání Daniela Craiga pil ve snímku Skyfall z alkoholických nápojů výhradně pivo Heineken. Produkční rozpočet poslední bondovky sice není znám, ale odhady se pohybují mezi částkami 150 až 230 milionů dolarů. Příspěvek Heinekenu tedy představuje zásadní podíl. Bond se kvůli němu po 56 letech zbaví svého kultovního koktejlu „vodka & martini, protřepat, nemíchat“.

Bond všude, kam se podíváš

Ani zpochybňováním vlastních zákonů ale agent 007 nepřijde o fanoušky. Naopak, jak Casino Royale a další snímky dokazují, Bond se skvěle adaptuje na moderní svět, aniž by to působilo násilně či trapně. S tím souvisí i jeho rozrůstání do všech oblastí lidské činnosti, samozřejmě především do spotřeby. Na Bonda narazíte snad úplně všude ve světě zábavy. Začínal na stránkách knih, postupně ovládl rozhlas, televizi, filmová plátna, počítačové hry, v poslední době internet a nedávno také moderní disky Blu-ray. Samozřejmostí je také účinkování Bonda ve světě mobilních aplikací.

Neméně významný je však návazný merchandising. Prostřednictvím webové stránky Jamesbondlifestyle.com lze vyhledat a koupit snad úplně jakýkoli předmět, který se v některé z bondovek objevil. Naopak stránka bondandbeyond.com nabízí k prodeji veškeré memorabilie. A najít lze desítky až stovky dalších e-shopů využívajících značky James Bond.

 

 

 

Z množství jednotlivých položek a problémů s jejich oficialitou vyplývá nemožnost vyčíslit či jakkoli kvantifikovat objem peněz, jež se v celém kolotoči Bondmánie každoročně točí. V roce uvedení nové bondovky do kin však půjde o miliardy dolarů.