„Podíl Nokie na prodejích telefonů v O2 činí za leden 22 procent. V lednu 2012 to bylo 46 procent,“ říká Ctibor Jappel z Telefóniky O2. Podobně je tomu u Vodafonu – podle Veroniky Exnerové činí lednový podíl Nokie 20 procent, což je meziroční pokles o polovinu. Na vysokém čísle se finská značka drží jen u T- Mobilu, kde se její přístroje podle mluvčí Martiny Kemrové podílí na prodejích telefonů 36 procenty.
Nokii také dál stíhá nedůvěra investorů. Její akcie letos klesly zhruba o deset procent. Velkou ranou pro firmu je fakt, že pokles cen způsobil snížení její tržní kapitalizace pod deset miliard eur. Nokia tak vypadla z prestižního indexu Euro Stoxx50, kde jsou největší listované evropské firmy.
A může být ještě hůře. Nokia opustí index 18. března. Její akcie se mohou dostat pod další tlak, protože portfoliomanažeři investující do indexu pravděpodobně budou její akcie vyprodávat.
Vývoj akcií Nokie |
Podnětem k nynějšímu poklesu se přitom stala banalita. Agentura Bernstein Research zveřejnila prognózu, ve které stálo, že Nokia bude mít slabší než očekávané prodeje u vlajkové lodi, modelu Lumia 920 z loňského podzimu. Analytik Pierre Ferragu to usoudil z toho, že klesly počty vyhledávání hesla „Lumia 920“ na Googlu. To je prý indikátor, že zájem o Lumii se už vyčerpal a padne na stejnou úroveň jako u předchozích modelů.
Právě řadou chytrých telefonů Lumia s operačním systémem Windows se finská značka snaží vrátit na výsluní. Vyřazení z akciového indexu znamená pro Nokii krok zpět po nadějných výsledcích, které reportovala za čtvrtý kvartál. Dosáhla prodejů ve výši 8,04 miliardy eur a provozního zisku 439 milionů eur. V posledním čtvrtletí prodala 4,4 milionu modelů značky Lumia a 9,3 levnějších modelů Asha.