Opera kupuje konkurenční Skyfire Labs. Míří k mobilním operátorům

ilustrační foto

ilustrační foto

Norská společnost Opera Software, která se nejvíce proslavila vývojem stejnojmenného webového prohlížeče, oznámila, že za 155 milionů dolarů kupuje americkou společnost Skyfire Labs. Toto spojení dává tušit, že webový prohlížeč je pouze jedna část byznysu společnosti a že Opera míří tam, kde je větší příležitost k růstu a více peněz – k mobilním operátorům.

„Obě společnosti se rozrostly daleko za hranice webových prohlížečů,“ píše v oficiálním prohlášení výkonný šéf Opery Lars Boilesen. Jak Opera, tak Skyfire Labs jsou sice u běžných uživatelů známé především pro své mobilní webové prohlížeče, pro žádnou z nich to ale nepředstavuje to nejtvrdší jádro byznysu.

Obě firmy totiž na pozadí vytváří technologie, které nepoužívají přímo koncoví uživatelé a které nemusí být v podstatě vůbec vidět. U Opery je to hlavně funkce Opera Turbo, jež v podstatě na serverech komprimuje velikost přenášených webových stránek a tím tak urychlí načítání obsahu na mobilních zařízeních a zároveň se přenese menší množství dat.

Zpracování mobilního videa

Funkce Rocket Optimizer od Skyfire Labs je Turbu v mnohém podobná, pouze nepracuje s weby, ale mobilním videem a zvukem. Rocket Optimizer nasazují mobilní operátoři do svých sítí a služba pak dynamicky optimalizuje multimédia podle vytíženosti jednotlivých buněk. Pokud se tak uživatel se svým chytrým telefonem nachází ve značně zatížené lokalitě, technologie od Skyfire Labs mu automaticky a v řádech milisekund doručí takovou kvalitu videa, aby se na něj mohl bez prodlev dívat.

Rocket Optimizer pracuje na bázi cloudu a je možné jej využít ve 4G a LTE sítích. Podle prohlášení Skyfire Labs zvládá vylepšit propustnost mobilní sítě až o 60 procent. Tento produkt je další ukázkou síly softwarově definovaných sítí (SDN), se kterými už aktivně pracují také další síťoví a telekomunikační giganti jako Cisco, Juniper Networks, Huawei a mnozí další.

Tato optimalizace videa jednoznačně skvěle zapadne do technologie Turbo od Opery a zároveň má dojít k výraznému rozšíření služby Opera Web Pass. Tu firma opět nabízí operátorům, kteří díky ní mohou vytvářet různé datové balíčky a ty pak zpeněžovat. Například je možné vytvořit neomezený balík dat pro určité typy služeb (třeba sociální sítě) a ostatní služby pak kasírovat zvlášť či na ně nastavit datový limit.

Opeře se bude hodit také služba Skyfire Horizon. Jde o rozšiřující modul pro mobilní webové prohlížeče, který uživatelům umožňuje si prohlížeč přizpůsobit dle svého a operátorům zase získat nové možnosti výdělků. Horizon zapadne zejména do reklamního systému Opera Mediaworks.

Jak zpeněžit data

Pro Operu jsou tyto nové služby pro operátory velikým prostorem pro růst. Telekomunikační poskytovatelé se totiž aktuálně vyrovnávají s poklesem příjmů z klasického volání a SMS a hledají způsoby, jak vydělat na datových službách. „Velice věříme, že Skyfire je v této oblasti do budoucnosti jasný lídr,“ říká finanční šéf Opery Erik Harrell.

Pro Skyfire to zároveň znamená, že se jeho technologie dostanou k více zákazníkům. Prozatím je provozují 3 velcí američtí operátoři a dalších 10 po celém světě produkty testují, Opera má ale celosvětové vztahy s více než stovkou zákazníků a silný obchodní tým.

Opera nechá Skyfire nadále jako samostatnou jednotku a nechá společnost pracovat i na mobilním prohlížeči, jehož už si po celém světě stáhlo přes 20 milionů lidí. Zajímavý je především tím, že umí nahrazovat Flash. Prohlížeč posílá flashový obsah na servery, kde je převeden do H.264 a následně poslán zpět do mobilního stroje, kde může být zobrazen.

Skyfire Labs funguje od roku 2007 a za celou dobu získala investice ve výši 40,8 milionu dolarů. Jedním z velkých investorů byl také americký mobilní operátor Verizon. Opera zaplatí 50 milionů dolarů nyní a dalších zhruba 100 milionů by mělo přijít v dalších postupných platbách.

Pro Operu svět mobilních prohlížečů a přenosů dat představuje jasnou budoucnost. Firma například v nedávném rozhovoru pro E15.cz avizovala, že .