Pohyb po Praze urychlí nová mobilní aplikace | E15.cz

Pohyb po Praze urychlí nová mobilní aplikace

Michal Tomeš

Inženýři společnosti Fuzee si kvůli neshodám s Googlem museli vyvinout pro aplikaci vlastní algoritmy. Jejich projekt vyhledávající nejrychlejší dopravní spojení kombinující hromadnou dopravu a sdílené bicykly teď čeká ostrý start.

Zefektivnit cestování po městě veřejnými prostředky dopravy si klade za cíl česká aplikace Fuzee, která se má v následujících týdnech dočkat svého oficiálního spuštění. Za projektem stojí pražské vývojářské studio Qusion.

Aplikace funguje jako agregátor městské hromadné dopravy a sdílených jízdních kol, takzvaného bikesharingu. Pomocí aktuálních dat z těchto dvou typů služeb skládá co nejrychlejší trasu po Praze mezi dvěma vybranými body. V testovacím provozu služba údajně ušetřila uživatelům asi pětadvacet minut cestování týdně.

„Data o pozici vozů MHD jsou celosvětově přístupná pro každé město ve stejném formátu, a tudíž je pro nás v budoucnu velmi jednoduché expandovat do zahraničí,“ vysvětluje jeden z autorů nápadu Ondřej Kopecký. Mezi dalšími městy by mohla být například Basilej, Vídeň nebo Berlín.

Umělá inteligence zvedne telefon hned, nečekáte na volného operátora, říká expert Juraj Rosa

Nápad není zcela unikátní, podobná řešení existují především v zemích, kde je městská cyklistická doprava rozšířenější. Zpravidla však navigace uživatele zavede pouze k trvalému parkovacímu stojanu. Ty ale nejrozšířenější bikesharingová služba v Česku Rekola nevyužívá, její kola je možné nechat kdekoliv a polohu jen ve formě souřadnic nasdílet. Právě to je však dle vývojářů náročná kombinatorická operace. Součástí aplikace je kromě výběru nejrychlejší trasy také možnost využití preferovaných dopravních prostředků, například s ohledem na denní dobu.

Na vývoji společnost pracovala tři a půl měsíce, původně měla služba využívat algoritmy pro hledání tras od Googlu. Kvůli problémům se ale vývojáři spolehli na vlastní řešení, jehož beta verze bude dostupná v nejbližších týdnech tak, aby stihla ještě část letní sezony. V současnosti není aplikace koncipována jako zisková a studio ji financuje z vlastních zdrojů. Do budoucna má ale firma v plánu aplikaci škálovat a stavět nad ní další byznys z oblasti mobility.

Nejen auta nebo mobily. Na operativní leasing lze pořídit i bicykl
Zápisník Štěpána Brunera: Kolo za všechny prachy

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!