PR agenturám se daří, více zakázek přinášejí sociální média

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Čisté příjmy PR agentur vzrostly loni o téměř šest procent na 675 milionů Kč. Pro letošní rok jsou očekávání agentur taktéž optimistická. Vyplývá to z oborového průzkumu, který pro Asociaci PR agentur (APRA) zpracovala společnost STEM/MARK. Dominovaly v něm členské agentury sdružené v APRA, které podle odhadu celkem reprezentovaly asi tři čtvrtiny českého trhu public relations. Údaj vyjadřuje příjmy agentur očištěné od nákladů třetích stran.

Ceny, které agentury účtují klientům, loni převážně stagnovaly. Většina agentur zachovala jejich výši na úrovni roku 2016, necelá čtvrtina (22 procent) je zvýšila do deseti procent. Mzdy v odvětví velmi mírně klesly jen na nejvyšších pozicích, jinak se zvýšily v řádu jednotek tisíců, a to v průměru přibližně o 1800 až 4000 korun. Přes 60 procent agentur očekává, že platy 'píáristů' porostou i dál. Průměrná hodinová sazba ředitele PR agentury loni činila 3810 korun.

"Obor public relations se za poslední dekádu poměrně výrazně mění. Souvisí to samozřejmě se změnou prostředí reklamy a internetu, médií nebo novinářské práce, ale taky s trendy v 'byznys prostředí', kde se ekonomicky daří," uvedl předseda APRA Jan Kučmáš. "PR agentury se musí ohánět, daří se jim však držet krok, a navíc i zkvalitňovat služby, takže cítí, že jsou pořád velmi chtěným artiklem. I přesto, že víceméně zachovávají stejné sazby, zažívají růstové období, které by mělo i dál pokračovat," dodal.

Letošní rok je z pohledu PR služeb podle 17 procent agentur výrazně lepší než ten minulý. Mírné zlepšení vnímá třetina PR subjektů a stejné procento jej hodnotí totožně jako rok předcházející. Necelá pětina uvedla, že cítí nebo předpokládá mírné zhoršení. "Tuzemské agentury se dlouhodobě nejvíc potýkají s problematikou náboru zaměstnanců a jejich udržením. Jako problematické označují také udržení kroku v oblasti digitálních a nových technologií. Tyto výzvy akcentovaly už loni a stejně tomu tak je i letos," uvedla Gabriela Šamanová ze STEM/MARK.

Nejvyšší nárůst nových zakázek hlásí 44 procent z oslovených agentur v oblasti sociálních médií a vedení komunit. Je to stejně jako loni. Nárůst nových zakázek po seniorních konzultacích registruje také 44 procent agentur. Na pomyslném třetím místě je tvorba multimediálního obsahu (39 procent), o čtvrtou příčku se dělí klasická média relations a kreativita (33 procent).

APRA sdružuje 19 nejvýznamnějších českých i zahraničních PR agentur působících na českém trhu.