Rakouské deníky vydělají na státu a politicích sto milionů eur ročně

Rakouský kancléř Werner Faymann má co vysvětlovat

Rakouský kancléř Werner Faymann má co vysvětlovat Zdroj: wikimedia.org

Až 100 milionů eur (2,46 miliardy korun) vydají každý rok rakouské politické strany, stát a státní firmy na inzerci a PR v tisku. Zvláště u deníků, které jsou šířeny zdarma, tvoří reklama placená z peněz daňových poplatníků téměř třetinu všech příjmů, napsal rakouský list Die Presse. Kvůli schválení takové reklamy se dostal pod tlak i kancléř za SPÖ Werner Faymann.

Ten ještě ve funkci ministra dopravy posvětil PR kampaň rakouských státních drah ÖBB, na níž list Kronen Zeitung vydělal 500 tisíc eur. Na prosazení reklamy v tomto deníku tlačilo i vídeňské vydavatelství Echo, které má blízko k místní organizaci SPÖ, tvrdí Die Presse.

Ani další deníky nezůstávají stranou. Například v roce 2009 tvořily peníze státu a politických uskupení 28 procent příjmů zdarma rozdávaného vídeňského deníku Heute, list Österreich dostal od stejných zdrojů 19 procent svých tržeb, vyplývá z dat Svazu rakouských deníků (VÖZ). S větším odstupem následují listy jako Kurier, Kleine Zeitung či Die Presse, které mají z inzerátu státu a politických stran devět procent příjmů. „Nejčistší“ je z tohoto úhlu pohledu se sedmi procenty list Der Standard.

Rakouská spolková vláda vydala loni na PR, reklamu a různé informační kampaně 35 milionů eur (862 milionů korun), za náklady na oficiální propagaci v médiích ale označila jen 12,8 milionu eur. Úřad spolkového kancléře zaplatil v roce 2010 za reklamu čtyři miliony eur, z toho 2,4 milionu si rozdělily Kronen Zeitung, Heute a Österreich.

Situaci by měl změnit nový tiskový zákon. Podle něj by měla oborová sdružení působící v reklamě každého půl roku hlásit rakouskému úřadu pro dohled nad médii KommAustria, kolik peněž dostali jejich členové od ministerstev, spolkových zemí, velkých obcí a státních firem.