Segment e-commerce je dlouhodobě podfinancovaný, říká Laštůvka z Lemonera

Jan Laštůvka - Lemonero

Jan Laštůvka - Lemonero Zdroj: Koláž E15

Lemonero je český fintech startup, který poskytuje malým a středním e-shopům financování postavené na jejich reálné výkonnosti. Pandemie způsobila e-commerce boom, kvůli tomu eshopy potřebovaly kapitál pro růst, ale i pro přežití, říká jeho zakladatel Jan Laštůvka. Se šéfem Lemonera a dalšími osobnostmi světa e-commerce se můžete setkat 23. a 24. března 2022 na E15 International E-commerce Summitu 2022

Jakým způsobem mohou služby, které poskytujete, ovlivnit svět e-commerce? Přinášíte do tohoto online světa nový trend?

Segment e-commerce je dlouhodobě podfinancovaný a e-shopy trpí nedostatkem růstového a provozního kapitálu. Vizí Lemonera je tento kapitál do e-commerce přinést a díky BigDatům a umělé inteligenci zjednodušit a zvětšit jeho dostupnost pro co nejvíce firem.

Lemonero znamená pro e-commerce revoluční inovaci, která má výrazně zlepšit fungování celého segmentu a pomoci malým a středním firmám růst.

Myslíte si, že růstu Lemonera pomohla pandemie, ve které přišel boom nových českých e-shopů?

Ano, potřeba kapitálu se díky e-commerce boomu výrazně zvětšila, a to jak z pozitivního hlediska –  e-shopy potřebovaly kapitál pro růst, tak i z negativního. E-shopy, které náhle zaznamenaly pokles, potřebovaly kapitál na překlenutí výpadku.

Jelikož Lemonero pracuje na bázi predikce s využitím AI, tak jsme byli schopni pokrýt potřeby obou kategorií firem, pomoci jim a díky tomu růst.

Jak hodnotíte působení malých a středních podniků na marketplaces? Spojili jste se s Mallem a Alzou. Proč je to podle Vás výhodný způsob a fungují tyto spolupráce podle očekávání?

Marketplaces právem rostou u e-shopů na popularitě. Je to skvělá možnost rozšířit prodejní kanály a oslovit nové zákazníky. To byl také důvod našeho spojení. Cílem je zákazníkovi nabídnout možnost financování jednoduchým a dostupným způsobem a pomoci mu s nákupem zásob, investicemi do marketingu atd. Spolupráce funguje výborně.

Řekl jste, že chcete, aby Lemonero simulovalo roli finančního ředitele podniku. Budete muset s předpokládaným dalším růstem měnit své postupy, abyste byli schopni poskytovat takové služby?

V rámci financování řeší e-shopy dva problémy – dostupnost kapitálu (objem a rychlost vyřízení) a finanční řízení, tedy jak peníze řídit tak, aby firma prosperovala. První problém už vyřešit umíme a teď pracujeme na novém produktu, který bude řešit právě finanční management pro e-commerce firmy. Cílem je zajistit, aby se Lemonero kompletně staralo o finance v segmentu malých a středních e-shopů. Zatím nemohu byt více konkrétní, ale tento produkt chceme představit v roce 2023.

Expandujete do zahraničí?

Ano, v letošním roce se naplno pustíme do expanze do zahraničí. Mimo Slovensko, které spouštíme v dubnu, se chystáme vstoupit na první velký zahraniční trh – aktuálně prioritně řešíme Francii, kde vidíme velký potenciál. Další trhy v rámci střední a východní Evropy pak budou následovat.

Zapojilo se Lemonero do pomoci Ukrajině? Pokud ano, jakým způsobem?

Na podporu Ukrajiny jsme darovali 50 tisíc korun organizaci Voices of Children, která poskytuje terénní psychologickou pomoc pro rodiny a děti prožívající válečné trauma. Navíc se nám podařilo vybrat částku 55 tisíc korun, na kterou se složil celý Lemonero tým přímo. Celkem jsme tedy přispěli více než 100 tisíc korun. Velmi jim za to děkuji, jsem hrdý, že mám kolem sebe lidi se srdcem na pravém místě. Dále chystáme pomoci s ubytováním a integraci uprchlíků z Ukrajiny.

Co mohou návštěvníci očekávat od Vaší prezentace na nadcházejícím jarním E-commerce summitu?

Primárně se budu věnovat aktuální situaci na trhu ve vztahu k dění na Ukrajině, inflaci a jak vidíme budoucnost SMB's a kapitálu. Zároveň představíme velký výzkum mezi e-shopy na téma financování a finanční řízení.