Očekávám vyšší zapojení umělé inteligence do e-commerce, říká Martin Kačer ze společnosti Etnetera

Martin Kačer - Etnetera

Martin Kačer - Etnetera Zdroj: Koláž E15

Společnost Etnetera je přední společností na českém trhu v oblasti vývoje webových portálů a aplikací. Loni vznikla samostatná vývojová divize pro e-commerce, v jejímž čele stojí Martin Kačer, který pracuje ve společnosti od roku 2004. Úspěch staví na unikátnosti svých postupů. „Zvládáme e-shop plně přizpůsobit požadavkům zákazníka,“ říká. S Martinem Kačerem a dalšími osobnostmi světa e-commerce se můžete setkat 23. a 24. března 2022 na E15 International E-commerce Summitu 2022.

Bude to rok od vzniku samostatné vývojové divize pro e-commerce v Etnetera, kterou vedete. Jaké inovace jste do podniku zavedl? Co bylo podle Vás potřeba nejvíce zlepšit a v čem již zaznamenáváte posun?

Asi největší výzvou za uplynulý rok bylo zvládnout ten obrovský nárůst, ke kterému u nás v Etnetera Group v oblasti e-commerce došlo. Z původní malé skupinky lidí, kteří pracovali s platformou EEF (Etnetera Ecommerce Framework), se v krátkém čase stalo několik desítek vývojářů. To si vyžádalo změnu v mnoha ohledech, od jasněji definovaných pravidel pro vývoj, přes plánování až po dokumentaci a způsob zaškolování dalších zaměstnanců. Velký posun tedy vidím v této oblasti - a to ještě zdaleka nejsme u cíle.

Kromě toho jsme samozřejmě potřebovali vyřešit řadu dílčích technologických otázek a problémů, zejména inovovat některé technologie převzaté z dřívějších řešení společnosti Etnetera. Uvědomuji si, že to bude znít jako klišé, ale je fakt, že naštěstí mám kolem sebe skvělý tým, který se těchto úkolů iniciativně ujal.

Zvládáte tvořit špičkové e-shopy. V čem je nástroj Etnetera Ecommerce Framework unikátní? A jak se osvědčila implementace jNetPublish, produktu pro správu obsahu?

Unikátnost EEF vidíme v tom, že dovoluje e-shop plně přizpůsobit požadavkům zákazníka, včetně požadavků speciálních nebo netypických. V souvislosti s růstem počtu e-shopů využívajících tuto platformou vzniká samozřejmě velký tlak na standardizaci, která zefektivňuje vývoj. A právě neustálé hledání rovnováhy mezi standardizací a speciálním přizpůsobováním na míru klienta je naším velkým úkolem.

Produkt jNetPublish používáme v naší společnosti již mnoho let. V rámci platformy EEF nám poskytuje mnoho důležitých funkcí, které by bez něj byly výrazně náročnější na implementaci. Kromě samotné správy obsahových článků a blogů jde například o podporu uživatelských účtů v administrační části systému, nebo šablonovací nástroje pro vývoj konečné podoby “frontendu” e-shopů.

Jaké jsou v Etnetera vaše aktuální cíle? Kam směřujete?

Především chceme pokračovat v tom duchu, který jsem uvedl dříve, tedy v dalším růstu počtu úspěšně realizovaných e-shopů, aniž bychom přitom ztratili zmíněnou unikátní vlastnost platformy - možnost plně ji přizpůsobit dle požadavků.

Co se směru dalšího rozvoje týče, rádi bychom zlepšili propojitelnost EEF s dalšími systémy třetích stran. Termín “e-shop” zní možná jednoduše, ale úspěšný velký e-commerce projekt vyžaduje propojení relativně velkého množství aplikací a produktů do fungujícího ekosystému. Jen tak je možné koncovým zákazníkům doručit příjemný uživatelský zážitek, včetně například omnichannel přístupu.

Jaké nové trendy podle vás přinese rok 2022 do světa e-commerce?

Určitě předpokládám další růst tohoto sektoru jako celku. Nové trendy jsou vždy tak trochu věštěním z křišťálové koule, ale pokud bych měl jmenovat dvě oblasti, tak očekávám pokračování rozmachu omnichannel přístupu k zákazníkům a také vyšší zapojení a využívání umělé inteligence - a to nejen do zákaznické části e-shopu (např. v podobě doporučování), ale i při přípravě obsahu produktového katalogu, nebo při dalších procesech napojených na provoz e-shopu. Ostatně právě AI vnímáme jako silné téma v celé skupině Etnetera, proto u nás velmi nedávno vznikla nová AI divize. Její napojení na stávající e-commerce tým je také před námi.

Etnetera dlouhodobě pomáhá a přispívá na charitu. Zapojili jste se do pomoci Ukrajině? Pokud ano, jakým způsobem?

Dva dny po invazi na Ukrajině se majitelé Etnetera Group shodli na bleskové finanční pomoci, takže jsme odesílali půl milionu korun Člověku v tísni. A dalších půl milionu korun je připravených pro ubytování a pomoc ukrajinským uprchlíkům. To se děje právě teď, o jednu rodinu už se staráme a druhá je na cestě. Samozřejmě, že se individuálně zapojuje i většina našich kolegů ve skupině, pomáhají, kde se dá a nejen finančně. Chceme v tom pokračovat, protože jednou z našich firemních hodnot je svobodná kultura. Představa, že by někdo jako Putin vtrhnul na naše území a dělostřelecky nám vnucoval svou představu o světě je jednoduše šílená.

Co mohou návštěvníci očekávat od Vaší prezentace na nadcházejícím jarním E15 IEC summitu?

Pokusil jsem se sesbírat zkušenosti z velkých výběrových řízení v oblasti e-commerce, kterými jsme jako Etnetera Group prošli, a zaměřit se na několik aspektů, které jsou v této fázi často podceňovány, ale přitom mohou být pro opravdu velký e-shop a jeho úspěch zásadně důležité.

Mým přáním je, aby tento malý příspěvek někomu pomohl si ve fázi poptávky nebo i tvorby nového e-shopu uvědomit takové potřeby a ujasnit si jejich důležitost.