„Sjednocování cen“ byl majstrštyk, nese miliardy | E15.cz

„Sjednocování cen“ byl majstrštyk, nese miliardy

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15
Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
V minulých letech sjednotili operátoři nižší sazby do vlastní sítě na úroveň těch vyšších do cizí sítě, navíc výrazně poklesy propojovací poplatky.

V tajné zprávě pro Evropskou komisi říká Český telekomunikační úřad (ČTÚ) bez obalu, že operátoři u nás zdražují a znevýhodňují, i když oficiální stanovisko zní, že cenově jsme na evropském průměru a všechno je naprosto standardní. Extra vysoké ceny ale můžeme snadno prokázat, jak se věci mají se může přesvědčit každý, stačí se podívat na ceny těch stejných operátorů u nás a v zahraničí…

Zajímavý je ovšem v tomto ohledu kontinuální pokles propojovacích poplatků, na které se operátoři ještě před lety vymlouvali. Naříkali, že jsou moc vysoké a ceny proto opravdu, ale opravdu snižovat nemohou.

Dnes když terminační sazba činí jen osm haléřů nad korunu, tvrdí, že mají další spousty nákladů a snížení propojovacích poplatků, které má v režii právě ČTÚ, někdy nějak zohlední. Ale zpět do minulosti, dva a půl roku zpět činila sazba 2,99 korun (bez DPH), nyní poklesla až na 1,08 korun. A nyní ať si každý odpoví sám – stalo se něco s cenou minuty, kterou jste platili v lednu 2009 a dnes?

Sjednocování cen byl majstrštyk

Propojovací poplatky si operátoři platí mezi sebou za objem minut, který zákazníci každého z nich provolají do cizí sítě a pozor - sobě navzájem si je účtují po jednotlivých sekundách. Nám zákazníkům (krom Vodafone a U:fona) ale vnucují (a účtují) po celých minutách. V důsledku jim tak zůstane víc peněz. Při volání do vlastní sítě za „sjednocené ceny“ navíc operátoři shrábnou vše, propojovací poplatek se v tomto případě neplatí.

Jak klesaly propojovací poplatky v čase (bez DPH):

Datum Kč/min
31. října 2001 8,00
1. listopadu 2001 3,66
1. března 2005 3,11
1. kvězna 2006 2,99
1. únor 2009 2,65
1. červenec 2009 2,31
1. leden 2010 1,96
1. červenec 2010 1,66
1. leden 2011 1,37
1. červenec 2011 1,08

Bohužel pro nás tuzemští operátoři v drtivé většině už nerozlišují mezi sazbou do cizí a vlastní sítě, pro jednoduchost a přehlednost (krásné zdůvodnění, co říkáte?) totiž přišli na to, že bude lepší nižší sazby do vlastní sítě „sjednotit“ s vyššími sazbami do cizí sítě. Tím si pořádně mastí kapsu, jelikož tak náklad (propojovací poplatek) vlastně změnili ve svůj příjem.

Pokles propojovacích poplatků v čase (bez DPH) Autor:

A hlavně, sazby do vlastní sítě, dále volání po špičce a o víkendu bývaly výrazně levnější než ceny volání do ostatních sítí. Ty se za posledních pět let změnily jen nepatrně, za to výhodnější sazby do vlastní sítě sjednocováním pořádně narostly. Přesvědčte se sami, následující grafy pocházejí ze Zprávy o vývoji trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2010, kterou před pár dny vydal ČTÚ.

Rozdělení provozu originovaného v mobilních sítích v roce 2010 Autor:

Tržby za provoz originovaný účastníky v mobilních sítích (v tis. Kč bez DPH) Autor:

Stručně a jasně: za hlasové služby operátoři loni utržili 45,2 miliardy bez DPH (meziročně o 1,9 procenta více) přičemž nejvíc narýžovali na volání do vlastní sítě, které dosáhlo téměř 51,0 procent podílu na tržbách a zároveň i nejvyššího meziročního nárůstu o 4 procenta na rovných 23 miliard korun. Volání do ostatních národních sítí narostlo o 2,1 procent na 15,7 miliard korun.

Rozdělení tržeb za provoz originovaný účastníky v roce 2010 Autor:

Když jsme se jich na to v dubnu 2010 ptali, řekli nám v podstatě, že už voláme tak levně, že levněji to nejde. Nebo že s tím počítají a někdy v budoucnu pokles nákladů do svých cen promítnou. Prostě ukázkové, falešné a nic neříkající formulace PR týmů okořeněné o nějaký ten příslib, že jednou bude líp.

Operátorský humor, nebo to snad mysleli vážně?

Tiskový mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický nám v dubnu mimo jiné řekl: „Pokles ceny mezioperátorských poplatků se budeme snažit využít ve prospěch zákazníků.“ Tuto snahu lze vypozorovat třeba na případu zrušení Nabité karty a její nahrazení Kartou na míru, která má minutovou sazbu o 45 haléřů výše než její předchůdkyně. A cenu SMS o 30 haléřů vyšší. Takhle si prospěch pro zákazníky nepředstavujeme.

Operátor ale udělal vtipnou reklamní kampaň s keckami a v očích veřejnosti je vše v pořádku. Neinformovaní zákazníci se chytnou a platí. O víkendu dostanou od Vodafone bezplatné volaní či SMS do vlastní sítě a vlastníci operátora si mnou ruce, jelikož náklady jsou v tomto minimální.

Naopak tiskový mluvčí O2 Martin Žabka nám ve vyjádření na možný cenový pokles v dubnu zašprýmoval: „Telekomunikační trh v ČR je velmi dynamický a ke snižování cen za volání dochází v ČR kontinuálně.“ No a od T-Mobile jsme se dozvěděli, že už voláme tak levně, že levněji to prostě nejde. K tomu už není co dodat.

Celý článek včetně kompletních reakcí operátorů doporučuji přečíst zde, s odstupem času stojí za to.

Nevěřím statistice, kterou jsem si sám...

Propojovací poplatky jsou u nás na evropském průměru, jejich výše ovšem operátory stejně nezajímá. Své ceny totiž určují dle zisku, který chtějí dosáhnout. A i kdyby snad jejich výše dále klesala, oni nehnou s cenami ani o píď. Co si o tom myslíte vy? Věříte operátorům jejich sliby, že pokles propojovacích poplatků do svých cen promítnou?

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah