Vyšetřování havárií vozů Tesla v autonomním režimu vyvolalo propad akcií

Akcie Tesly oslabily.

Akcie Tesly oslabily. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Americký regulátor se zaměří na režim autonomní jízdy.
Automobilka Tesla se pod drobnohled amerických regulačních úřadů nedostala poprvé.
3
Fotogalerie

Národní úřad pro bezpečnost dopravního provozu zahájil ve Spojených státech vyšetřování několik nehod vozů Tesla. Auta jedoucí v režimu autonomního řízení se při nich srazila s dopravními prostředky záchranných složek. Od července 2018 do letoška při tom jeden člověk zemřel a sedmnáct jich utrpělo zranění. Akcie Tesly reagovaly na vyšetřování propadem o čtyři procenta. 

Federální úřad se zabývá jedenácti nehodami. Vyšetřování se týká modelů Y, X, S a 3, kterých po amerických silnicích jezdí přes 750 tisíc. Většina nehod se odehrála po setmění a při použití výstražných světel záchranných složek, uvedl úřad. 

Vyšetřování se zaměří na „technologie využívané k monitorování, asistování a k vynucování zapojení řidiče do řízení“ při využití autopilota. Automobilka se k zahájení vyšetřování nevyjádřila.

Elon Musk už ale v dubnu autonomní řízení bránil. „U Tesly se zapojením autopilota je aktuálně desetkrát menší riziko dopravní nehody než u průměrného auta,“ napsal Musk v dubnu na Twitter.

Zahájení vyšetřování podle agentury Bloomberg dokazuje, že úřad pod novou administrativou prezidenta Joe Bidena postupuje aktivističtěji zejména vůči moderním technologiím. Americký regulátor od ledna otevřel vyšetřování devíti nehod vozů Tesla, naposledy minulý měsíc v San Diegu. „Biden si vybral vedení, které je nezávislé a dbá na bezpečnost,“ řekl pro Bloomberg Jamie Court z organizace Consumer Watchdog. 

Kdo je Elon Musk? Podívejte se na video.

Video placeholde
Kdo je Elon Musk • Videhub

„Technologie se vyvíjí tak rychle, že s ní regulátoři jen stěží drží krok. Je skvělé, že si konečně uvědomují, jak závažná záležitost to je,“ řekl Bloombergu Jake Fisher z organizace Consumer Reports. 

Řidiči vozů Tesla se stále musejí na řízení podílet, i když mají zapnutý samořídící režim. Systému Tesly dělají potíže například pohotovostní světla policejních aut, což loni přiznal i šéf vývoje autonomního řízení americké automobilky Andrej Karpathy. „Je to příklad nové výzvy, kterou bychom rádi zvládli,“ řekl tehdy. 

Nehody vozů Tesla v autonomním režimu a následná vyšetřování se zpravidla promítají do vývoje akcií společnosti. Například v květnu, kdy měla Tesla nehodu v Číně, která je pro americkou automobilku důležitým odbytištěm, oslabily akcie o šest procent.