Zakladatel outdoorové značky Patagonia se vzdává své firmy, zisk půjde na ochranu klimatu

Zakladatel společnosti Patagonia Yvon Chouinard věnuje výnosy firmy na ochranu klimatu

Zakladatel společnosti Patagonia Yvon Chouinard věnuje výnosy firmy na ochranu klimatu Zdroj: Patagonia

Zakladatel výrobce módního a turistického oblečení Patagonia Yvon Chouinard převádí vlastnictví společnosti do charitativního svěřenského fondu. Veškerý zisk, který kalifornská firma neinvestuje zpět do svého rozvoje, půjde na boj s klimatickými změnami.

„Země je nyní naším jediným akcionářem,“ hlásá nově webová stránka firmy. V závislosti na aktuální finanční situaci firmy by Patagonia na ochranu klimatu měla věnovat kolem sta milionů dolarů ročně, tvrdí Chouinard. „Navzdory její nesmírné rozloze nejsou zdroje Země nekonečné a je jasné, že jsme překročili její limity,“ napsal podnikatel ve zdůvodnění svého rozhodnutí. „Namísto toho, abychom bohatství přírody přetvářeli v majetek, využijeme bohatství, které Patagonia vytváří, abychom chránili zdroje,“ vysvětlil.

Green Deal pro Evropu. Co to je a jak má pomoci od zhoršování životního prostředí?

Video placeholde
Green deal pro Evropu. Co to je a jak má pomoci od zhoršování životního prostředí? • Videohub

Chouinard původně zvažoval, že společnost prodá a zisk věnuje na charitu, případně že Patagonii uvede na burzu. Obojí by ale znamenalo ztrátu kontroly nad společností. „Dokonce veřejně obchodované společnosti s dobrými úmysly se ocitají pod příliš velkým tlakem, aby vytvářely krátkodobý zisk na úkor dlouhodobé životaschopnosti a odpovědnosti,“ napsal.

Vlastnictví Patagonie Chouinard s rodinou převedl na dvě nové entity. Rodinou řízený The Patagonia Purpose Trust bude držet pouhá dvě procenta akcií módní firmy, ale ponechá si úlohu rozhodujícího akcionáře. Zbylých 98 procent akcií, ale bez hlasovacích práv, získá nezisková organizace Holdfast Collective, věnující se boji proti klimatické krizi.

Patagonia se dlouhodobě prezentuje jako značka ohleduplná k životnímu prostředí. Firma své výrobky produkuje jako plně recyklovatelné a zákazníkům nabízí opravy poškozeného staršího zboží. Slavná je reklama Patagonie s výzvou „Nekupujte si tuto bundu“, která vyzývá spotřebitele, aby se před nákupem zamysleli nad tím, jestli nový kousek opravdu potřebují, a šetřili tak životní prostředí.

Chouinard splečnost Patagonia založil v roce 1973. Firma začínala výrobou horolezeckých skob, později se začala orientovat na výrobu oblečení. Letos magazín Forbes zařadil Chouinarda do svého žebříčku miliardářů, jeho majetek ocenil na 1,2 miliardy dolarů.