České nezávislé produkci se daří, audiovizuální trh je ale v propadu

Zahájení KVIFF 2018.

Zahájení KVIFF 2018. Zdroj: David Kundrát, Martin Hykl

Obraty nezávislých produkcí v české filmové a televizní tvorbě překonaly loni miliardu korun, a dostaly se tak na rekordní hodnotu. Celkem český audiovizuální trh v roce 2017 již druhý rok po sobě zaznamenal mírný propad a jeho celkový obrat loni činil 6,329 miliardy korun. Na tiskové konferenci v Karlových Varech to dnes uvedli zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA).

Asociace od roku 2002 sbírá a vyhodnocuje data o obratu svých členů - nezávislých producentů v oblasti zahraniční zakázky, reklamy, české filmové a televizní tvorby, dokumentu a animace. Proti roku 2015, který byl s celkovým obratem českých produkčních společností sdružených v APA nejvyšší se sumou 6,759 miliardy korun, loni klesl o sedm procent. Trend trhu určují zejména produkce zabývající se zahraniční zakázkou, ty ve srovnání s rokem 2015 klesly o 0,546 miliardy korun, s rokem 2016 pak o 0,4 miliardy korun.

Výrazně trend ovlivňuje i reklamní produkce, kde sice data naznačují mírný nárůst, ale podle asociace odráží jen rozšíření její členské základny. Po odečtení obratu nových členů obrat reklamní produkce meziročně klesl - předloni byl 2,203 miliardy, loni 2,131 miliardy korun.

Reklamní produkci podle asociace kromě globálních trendů ovlivnilo i loňské ukončení intervencí České národní banky, které zahraničním klientům zakázky v Česku zdražilo.

Nejvíce produkce tíží termíny k získání povolení pro zábor lokací, které prodloužila novela silničního zákona. Platí od ledna 2016 a snížila flexibilitu produkcí vůči zahraničním partnerům již v témže roce, uvádí APA. Během loňska zahraniční i domácí klienti přesouvali práci do jiných zemí, kde je legislativa vstřícnější. Na povolení dnes musejí produkce čekat až tři týdny, což znamená, že od chvíle, kdy si štáb vybere lokaci, která by se mu líbila, může začít točit až za tak dlouho dobu - a na to štáby podle APA nemají čas, respektive rozpočty.

Podle APA přišly loni reklamní produkce kvůli dlouhým lhůtám k získání záboru o 20 až 50 procent zakázek.