Podmínky pro dodavatele zdaleka nesplňuje každý automobil. Základním požadavkem je přitom splnění takzvané globální homologace pro vozidla rychlé záchranné služby, což je také základní problém. Zatímco někteří dodavatelé neváhali investovat přibližně milion korun do získání potřebné certifikace, jiní nechtějí tuto podmínku akceptovat, případně její splnění odkládají.
„Je to závažný problém a značný risk. Bez povinné homologace nelze auta ani přihlásit do provozu. Záchranné služby si nemohou dovolit riskovat ztrátu EU dotací kvůli selhání potenciálního dodavatele, z vlastních zdrojů bychom přitom renovaci vozového parku těžko zvládli,“ říká ředitel pardubické záchranky Pavel Svoboda.
Přesně tento případ nyní řeší v Olomouckém kraji. Například dodavatel vozů jedné značky, který podmínky certifikace nesplňuje, pouze uvádí, že případné certifikáty doloží následně. To vzbuzuje obavy.
Evropské peníze je možné čerpat pouze do listopadu letošního roku, a došlo li by pouze k minimálním průtahům, nebo dodavatel nepředložil certifikaci vůbec, náklady na nákup sanitek by museli uhradit jednotlivé záchranné služby, potažmo kraje.