Praha nedokáže utratit peníze na investice, možná předčasně zaplatí metro

Stanice Bořislavka

Stanice Bořislavka Zdroj: ctk

Praha zváží, zda předčasně splatí úvěr 8,5 miliardy korun na prodloužení trasy metra A. Splacení úvěru se plánuje do roku 2042. Podle primátorčiny finanční náměstkyně Evy Kislingerové (ANO) tak město může ušetřit 956 milionů korun na úrocích. Zatím pro tento krok ale nemá podporu radních, projednávat ho budou na výjezdním zasedání k rozpočtu na rok 2017 v polovině září. Opozice tento krok kritizuje, je prý neuvážený.

Město má podle náměstkyně i nevýhodnější dluhy, žádný z nich by ale nemohlo splatit bez dalších sankcí. „V současné době máme na bankovních účtech dostatek finančních prostředků, splacení úvěru tak v žádném případě neohrozí schopnost města hradit své závazky ani schopnost města investovat,“ řekla Kislingerová.

Podle zastupitele TOP 09 a bývalého náměstka primátora Jiřího Nouzy není koalice už dva roky schopná peníze na investice utratit. „Nemám nic proti splacení dluhu, ale má se to dělat s rozvahou. Tyto peníze si na investice sami naplánovali, proto by je měli využít jiným způsobem, než s nimi zaplatit dluh,“ řekl Nouza.

Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka jde o lacinou předvolební rétoriku náměstkyně kandidující do Senátu. „Problémem Prahy je především růst výdajů na spotřebu a neustálé zvyšování kompenzace Dopravnímu podniku. S tím tato koalice nic nedělá, a do toho ještě neinvestuje do dopravy, škol a parků,“ sdělil Humplík.

Praha má aktuálně na účtech zhruba 39 miliard korun, obvykle má kolem 30 miliard. Peníze, které jsou na účtu navíc, pocházejí z nerealizovaných nebo odložených plánovaných investic, zároveň se díky růstu ekonomiky lépe vybírají daně a město dostává více od státu.

Zadlužení PrahyZadlužení Prahy|CTK

Praha nyní dluží 31,215 miliard korun. Na úvěrech je to 20,81 miliardy a na dluhopisech 10,405 miliardy korun. Většina úvěrů se použila na výstavbu metra a také na rekonstrukci metra a další infrastruktury po povodních.