Přepálená kampaň v boji o Hrad. Babiš zaútočil na Pavla moc brzy a příliš tvrdě
Česko zažívá dva mimořádně nehezké týdny. Mnozí lidé se hrozí války s Ruskem a mobilizace, jiní sledují ještě hlubší dno volební kampaně, než jaké v prezidentském duelu mezi Petrem Pavlem a Andrejem Babišem donedávna tušili. Místo sudetských Němců a migrantů, které proti svým soupeřům v minulosti vytáhl končící prezident Miloš Zeman, přišel Babiš s ještě těžším kalibrem válečných útrap. Jeho soupeř Pavel zachoval klid, byť na kousavosti vůči šéfovi ANO v posledních dnech přidává.
Babiš se pokusil generálovi ve výslužbě zasadit zdrcující úder už na začátku druhého kola volby hlavy státu vylepením billboardů, na nichž hlásal, že nezavleče zemi do války. Od té doby však napětí postupně polevuje. Právě přepálení kampaně byl pravděpodobně rozhodující moment v letošním přímém výběru prezidenta. Tím se liší od předchozích klání z let 2013 a 2018.
„Babišův tým udělal fatální chybu, že s protikampaní vystartoval příliš brzy, hned druhý den po prvním kole. Kdyby ji zahájili až ve čtvrtek těsně před druhým kolem, měla by úplně jiný efekt a znejistění by se projevilo ve volebním chování jako v případě „imigrantské“ protikampaně v závěru souboje Zemana proti Jiřímu Drahošovi. Druhá strana by neměla šanci s tím něco dělat,“ řekl deníku E15 šéf výzkumné agentury Median Přemysl Čech.
Expermiér technicky vyrazil k frontálnímu útoku už předminulou sobotu. Vítězem se stal Pavel s 35,40 procenta hlasů a Babiše s podporou 34,99 procenta nechal těsně za svými zády. Podobný výsledek čekal málokdo. Agentury předpovídaly oběma pravděpodobným finalistům zhruba o pět procentních bodů méně.
Přestože se Babiš snažil tvářit spokojeně, protože podle svých slov vybojoval pro své hnutí téměř půl milionu nových voličů, velmi ostře se pustil do svého soupeře. V narážce na Pavlovu minulost prohlásil, že jediným prezidentem v Evropě, který byl „komunistickým rozvědčíkem“, je šéf Kremlu Vladimir Putin.
Babiš v dlouhém, místy zmateném a zjevně improvizovaném projevu pokračoval a tvrdil, že se má stát obětí kampaně Pavlových „spřízněných novinářů“: „Teď se chystá materiál, že mě údajně do Maroka poslala sovětská tajná služba KGB“.
Pavel reagoval suše. „Výroky Andreje Babiše jsou kňučení a samá lež. Ztrácí hlavu už při rozdílu tří desetin procenta mezi kandidáty,“ konstatoval.
Že Babišova kampaň začala být přehřátá už na samém začátku druhého kola, potvrzují informace přímo od zdrojů blízkých vedení ANO. Podle nich lídr hnutí navzdory připravenému proslovu odhodil rukavice a odkryl veškerou svoji palebnou sílu. Tím kampaň vyostřil mnohem více, než měli političtí marketéři Babiše v plánu.
Místopředseda hnutí Karel Havlíček však namítá, že Babiše vyprovokovali jeho protikandidáti. Zmínil Danuši Nerudovou, která podle Havlíčka „v emocích pronášela slova o čirém zlu v podobě Babiše“.
Oběť údajně připravovaných kompromitujících dokumentů a fotografií se proměnila v dokonalého predátora v neděli. Zatímco voliči stále rozebírali výsledky prvního kola, Babišovi spolupracovníci už vylepovali poutače s nápisy: „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš“. Strategie pro druhé kolo byla jasná – podobně jako kdysi Zeman chce Babiš poškodit protikandidáta silným obviněním bez ohledu na jeho pravdivost.
Po billboardové propagaci se na Babišovu hlavu snesla kritika. Například bývalý náčelník Generálního štábu Armády České republiky Jiří Šedivý se ohradil slovy, že vojáci nejsou váleční štváči. „Válka začíná politickým rozhodnutím, ne vojenským. Je potřeba, aby si to pan Babiš uvědomil,“ řekl Šedivý.
Odborník na politický marketing Jakub Horák označil kampaň za vůbec nejtvrdší, jakou ČR od roku 1989 zažila. „Snaží se přesvědčit veřejnost, že největším nebezpečím je nyní válka, a vykresluje Petra Pavla jako člověka, který chce zemi do ozbrojeného konfliktu zavléct,“ popsal Horák. „Parazitovat na strachu z války je to nejhorší, co jsme v politických kampaních zatím viděli,“ dodal.
Podle ředitele Medianu bylo přitom původním a hlavním cílem Babišova týmu odradit voliče Pavla od toho, aby šli k volbám. „To byl rozumný plán. Ostrou kampaní ale naopak Pavlovy sympatizanty utvrdil v tom, že hlasovat musejí, pokud Babiše jako prezidenta nechtějí,“ soudí Čech. „Babiš byl proto nucen kopat z nevhodného úhlu. On ani jinou možnost nemá, protože neumí principiálně jiný styl jednání a komunikace,“ podotkl.
Už začátkem minulého týdne začal Babiš couvat a připouštět, že není ideální vymezovat se vůči vojákům. Důvodem bylo bezpochyby i to, že armáda se těší dlouhodobé a vysoké důvěře tří čtvrtin občanů. „Já na tom billboardu mluvím o panu Pavlovi. A možná místo voják tam mělo být generál,“ kál se v České televizi Babiš. „To jsem kolegům řekl, že to není dobře,“ dodal.
Babiš stáhl původní billboard a začal veřejnost přesvědčovat, že je mírotvorce. „Generál nevěří v mír. Volte mír. Volte Babiše,“stálo na plakátech. Tvrzení, že nechce válku a je zastánce míru, opakoval šéf ANO tak často, že se stal terčem vtipů.
Napětí však trvalo, živily ho střety příznivců a odpůrců obou uchazečů o Hrad při Babišových výjezdech do některých severočeských měst a do Brna. Na mítincích Pavla k vážnějším potyčkám nedocházelo. Duely finalistů o prezidentský úřad v médiích pak odhalily především Babišovu diplomatickou neobratnost.
Jak slábla Babišova útočnost, posiloval v průzkumech a také u bookmakerů jeho protikandidát. „Průzkumy se protínají v jednom bodě, a to v tom, že velká část Babiše za prezidenta prostě nechce a má na to dlouhodobý názor. Debaty jsou komunikačně zajímavé, ale lidé jsou v podstatě z velké části už rozhodnuti. Maximálně sedí u obrazovek a skřípou zuby,“ popsal nálady ve společnosti Čech.