Prodej aut letos stoupne o pětinu. Příští rok už tak silný nebude

Prodej aut

Prodej aut Zdroj: E15 Anna Vackova

Prodej nových osobních aut v letošním roce bude zhruba o dvacet procent vyšší než loni a přesáhne 230 tisíc vozů. V příštím roce čeká Česko další růst, který už ale nebude tak výrazný. Vyplývá to z odhadů ekonomů i automobilek. Prodej nových osobních aut v roce 2014 meziročně vzrostl o 16,7 procenta na 192 314 vozů.

Prodejci nových aut zaznamenávají letos rekordní rok. Pětinový růst podle poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers způsobilo ekonomické oživení, jež podnítilo odloženou poptávku zejména u firemních zákazníků, kteří stojí za 75 procenty prodejů. Zároveň rostla i důvěra domácností v ekonomiku.

V uplynulém roce se také začal uplatňovat operativní leasing pro soukromé osoby. Ten podle odhadů Svazu dovozců automobilů (SDA) tvořil asi čtyři procenta z podílu prodejů firemnímu sektoru. „Prodej nových osobních aut v Evropě poroste i v příštím roce. Jeho dynamika asi těžko překoná letošní úspěšný rok, ale několikaprocentní růst lze očekávat ve většině zemí,“ uvedl partner KPMG Jan Linhart.

Jižní křídlo eurozóny nejspíš poroste rychleji

Státy, které byly v minulosti postiženy rozpočtovou krizí, tedy především jižní křídlo eurozóny, porostou podle Linharta pravděpodobně o něco rychleji, protože výchozí základna zemí jako Itálie, Španělsko nebo Portugalsko je postavena výrazně níže, než třeba u Německa nebo Velké Británie.

Česká národní banka i Mezinárodní měnový fond očekávají stabilní vývoj české ekonomiky v následujících letech. My pro rok 2016 odhadujeme nárůst prodeje nových automobilů o přibližně 14 procent. Nárůst prodeje nových automobilů naznačuje získání opětovné důvěry spotřebitelů v ekonomiku,“ uvedl Jiří Zouhar z PwC.

Dieselgate potrápí Německo

Německý trh bude zasažený kauzou Dieselgate. Ta se týká automobilky Volkswagen, která se potýká se skandálem kolem zkreslování testů emisí. Aféra otřásla důvěrou jedné z domácích ikon a bude záležet na tom, jak rychle se německý spotřebitel dokáže přes tuto krizi přenést.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

„Zkušenosti z ostatních kauz jiných výrobců nasvědčují tomu, že aktivní přístup k řešení může vést k poměrně rychlému obnovení důvěry. Klíč k řešení situace má tedy v rukách především samotný Volkswagen,“ dodal Linhart.