Šéf Tatry Ronald Adams čelí obžalobě

Policie předala státnímu zastupitelství návrh obžaloby šéfa české pobočky kopřivnické automobilky Tatra Ronalda Adamse, jehož viní z korupce. Uvedl to státní zástupce Jan Petrásek, který se kauzou zabývá. Ze zákona má nyní dva týdny na jeho přezkoumání. Uvedl, že obžalobu pravděpodobně podá v nejbližších dnech ke Krajskému soudu v Brně.

Šéf Tatry Adams původně odmítal celý vleklý případ komentovat s ohledem na vyšetřování. Lidovým novinám později ale popsal zákulisní vyjednávání mezi Tatrou a zástupci státu. Připustil, že slova o úplatku zazněla, prý ale „jen testoval situaci“.

Manažer Tatry čelí podezření, že nabídl dvacetimilionový úplatek při jednání o dodávce terénních vozidel české armádě. Z korupce jej obvinil někdejší ministr obrany Martin Barták, který je rovněž v případu obžalován. O úplatku údajně hovořili na brněnském veletrhu IDET v roce 2009. Policie uvěřila Bartákovu svědectví, že mu před čtyřmi lety nabízel úplatek, uvedl dnes server Ihned.cz. Policie podrobnosti k jeho stíhání zatím nesdělila. Adams prý podle policie na brněnském veletrhu nabídl tehdejšímu náměstkovi ministra obrany Bartákovi úplatek za to, že úřad zadá Tatře další armádní zakázky. Adams obvinění popírá. Policie usilovala o jeho umístění do vazby, tento návrh ale nedávno soud zamítl.

Ke kauze Adams uvedl, že v únoru 2008 vedl několik jednání s vlivným obchodníkem a lobbistou Michalem Smržem, který mu údajně tlumočil žádost o úplatek z vysokých míst, který by zajistil bezproblémové dokončení dodávky 588 terénních vozidel české armádě za 2,7 miliardy korun. Obvinění údajně stojí právě na svědectví Smrže a Bartáka.

Krach a změna majitele

Kopřivnická Tatra prošla minulý pátek exekuční dražbou. A to i přesto, že ještě ve čtvrtek čelila návrhu na insolvenci, která mohla dražbu zrušit. Krajský soud v Ostravě však návrh Severočeské správy nemovitostí kvůli dluhu necelých 227 tisíc korun odmítl.

Vlastnická struktura Tatry před prodejem

Vydražitelem Tatry se stala společnost Truck Development, založená teprve 8. března. Jediným akcionářem a členem představenstva je Marek Galvas, jehož jméno je spojeno s bankou J&T. Truck Development byla jedinou firmou, která zaplatila dražební jistotu ve výši 100 milionů korun. V samotném podání na exekutorském úřadu v Chebu se zavázala zaplatit 176 milionů.