Štvanická lávka z Holešovic do Karlína je téměř hotová. Otevře počátkem léta

Štvanická lávka z Karlína do Holešovic se dokončuje. Otevřít by měla začátkem léta.

Štvanická lávka z Karlína do Holešovic se dokončuje. Otevřít by měla začátkem léta. Zdroj: Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek, Vít Najvárek / Skanska

Štvanická lávka z Karlína do Holešovic se dokončuje. Otevřít by měla začátkem léta.
Štvanická lávka z Karlína do Holešovic se dokončuje. Otevřít by měla začátkem léta.
Štvanická lávka z Karlína do Holešovic se dokončuje. Otevřít by měla začátkem léta.
Štvanická lávka z Karlína do Holešovic se dokončuje. Otevřít by měla začátkem léta.
Štvanická lávka z Karlína do Holešovic se dokončuje. Otevřít by měla začátkem léta.
9
Fotogalerie

Pražané i návštěvníci hlavního města se budou moci od léta kochat novou atrakcí. Do holešovické tržnice či za karlínskými kavárnami budou moci dojít přes novou pěší lávku, která obě čtvrtě spojí a nabídne sestup i na ostrov Štvanice, po kterém bude most pojmenovaný. Stavitelé nyní usazují poslední betonové segmenty u holešovického břehu.

„Splácíme dluh pražským mostům a pokračujeme v masivních investicích do jejich rozvoje. Usazením posledních betonových dílů mostu se Štvanická lávka nyní vizuálně propojí v ladný celek,“ řekl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

„Dojde také k faktickému propojení pomyslné stezky s tunelem na Vítkově, a tak se i Žižkovákům otevře nová brána do města. Skvělé je, že získáme i nový bezbariérový přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna a stane se z něj nový park. Štvanická lávka bude strategická i pro cyklodopravu, protože propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,“ dodal Hřib.

Lávka, která stojí zhruba 300 milionů korun, bude měřit tři sta metrů a má být jakousi bílou subtilní linkou přes Vltavu. Stát bude na pěti pilířích. „Je vyrobena z kvalitního ultravysokohodnotného betonu s povrchem připomínajícím bílý mramor. Má vynikající mechanické vlastnosti, je trvanlivý, mrazuvzdorný a má kvalitní povrch, takže do něj nezateče voda,“ přibližuje architekt Petr Tej, který s návrhem lávky vyhrál architektonickou soutěž.

Jednotlivé segmenty se vyrábějí v panelárně ve Štětí a do Prahy se dopravují na nákladních automobilech a lodích. Stavba bude široká čtyři metry, u ramene na ostrov Štvanice pak tři metry. V madlech zábradlí budou ukryté LED pásky, které budou most osvětlovat. Poslední pole mostu u holešovické strany bude možno nadzvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody.

Video placeholde
Na Štvanickou lávku přivážejí poslední díly, hotová bude před létem • Skanska

„Teď usazujeme posledních osm předvyrobených dílů mostu. Přestože pracujeme s velkými jeřáby na pontonech ve Vltavě, dodržujeme milimetrovou přesnost a definitivní polohu kontrolujeme laserem. Pak budeme celou konstrukci spínat ocelovými lany a dokončovat povrchy, osvětlení a terénní úpravy na Štvanici,“ dodal za zhotovitele stavby, společnost Skanska, projektový manažer Michal Kunc.