Pandemie zvýšila ochotu firem investovat do interní komunikace, na firemní akce půjde méně peněz

Videokonference

Videokonference Zdroj: PR

Videokonference
Videokonference
3
Fotogalerie

Pandemie nového typu koronaviru změnila mnohé. Jednou z věcí, kterou krize změnila, je například i firemní komunikace. Z průzkumu agentury Ipsos, který má E15 k dispozici, vyplývá, že firmy hodlají v následujících měsících v daleko větší míře investovat do interní komunikace, sociálních sítí, podcastů či video formátů. Méně peněz naopak půjde na firemní akce nebo tištěné materiály. 

Čerstvá zkušenost s globální zdravotní hrozbou v podobě nového typu koronaviru způsobující onemocnění Covid-19 a s ní související nastupující ekonomické ochlazení v drtivé většině zemí světa přinutilo firmy přehodnotit svoje investice. V průzkumu odpovídalo více než sto manažerů v oblasti komunikace a PR. 

„Více peněz by mělo jít do digitální komunikace, včetně videoobsahu, sociálních sítí, ale také do interní komunikace,“ shrnuje výsledky průzkumu ředitel vnějších vztahů Ipsos Tomáš Macků.

Právě interní komunikace by se mohla stát jedním z vítězů post-koronavirového přerozdělování firemních rozpočtů. „Firmy budou se svými zaměstnanci komunikovat ještě intenzivněji, protože vysvětlovat aktuální dění a budoucí změny svým lidem je pro jejich fungování zásadní. Budou k tomu využívat stále modernější nástroje, a to si pochopitelně vyžádá navýšení investic,“ vysvětluje předseda výkonného výboru PR Klubu Pavel Vlček a doplňuje: „Zhruba před 10 až 15 lety byla interní komunikace popelkou, dnes bez diskuse patří mezi stěžejní disciplíny public relations.“

Od začátku koronavirové krize se začaly objevovat extrémní odhady vývoje investic do komunikace, a to od konstatování, že dopad bude jen minimální, po katastrofické předpovědi, že segment spadne ve srovnání s rokem 2019 o 50 procent. Aktuální průzkum ukazuje, že 4 z 10 správců firemních rozpočtů na komunikaci a PR očekávají pro rok 2021 redukci, a to většinou do 30 procent. Zhruba stejné množství respondentů ale změny v celkové výši rozpočtu neočekává prakticky žádné. Desetina (11 procent) manažerů odpovědných za firemní komunikaci pak dokonce předpokládá nárůst investic.

Z průzkumu Ipsos také vyplynulo, že třetina (34 procent) PR manažerů a ředitelů komunikace plánuje v následujících měsících více využívat zaměstnance interních útvarů komunikace a PR, a tedy omezit využívání služeb agenturních dodavatelů. Polovina respondentů pak očekává zachování současného nastavení.

„Pokud se zadavatelé rozhodnou šetřit, bude to znamenat méně práce zadávané agenturám. Z loňského výzkumu Ipsosu totiž vyplynulo, že nejčastějšími důvody, proč si manažeři komunikace a PR najímají externí dodavatele PR služeb, jsou podpora a úspora času (62 procent), odbornost a poradenství (58 procent) a právě řešení nedostatečných interních zdrojů (50 procent),“ vysvětluje za PR Klub Pavel Vlček.