Absurdní anekdoty Roye Anderssona rozmýšlejí o životě

Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě

Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě Zdroj: Film Europe

Specifický černý humor nehybných záběrů Roye Anderssona znají díky festivalům jako Febiofest dobře i čeští cinefilové. Dosud to platilo přinejmenším pro jeho poslední dva snímky Písně z druhého patra a Ty, který žiješ.

Jeho loňská novinka Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě se podle Anderssonových zarytých fanoušků předchozím titulům z jeho trilogie o bytí úplně nevyrovná, protože už není tak drsně nekompromisní. Ale právě ona vyhrála poslední festival v Benátkách a nyní vstupuje do českých kin.

Sled hořkých absurdních anekdot bez pointy, v nichž nejčastěji vystupují prodavači s žertovnými předměty s vizáží pohřebáků, připomíná tíhu banality existence. V ní se podle Anderssona skrývá tragédie i jímavost života. Postavy s nabělenými obličeji jako by už vnitřně zemřely, falešné upíří zuby už jen děsí nebo nudí a každý okamžik smíchu je i k pláči. Víc než sedmdesátiletý filmař vše sleduje s odstupem, jako onen titulní holub pozorující a rozmýšlející.

Celý film je bizarní meditací, námětem k luštění významů detailů, výzva ke vstřebávání oněch protichůdných pocitů, které uzavřené rámy vybledlých filmových obrazů obsahují. Režisér se svým trapně dojemným protagonistům krutě vysmívá a zároveň je upřímně lituje.

Andersson pochází z Göteborgu, kde prý mají lidé svérázný smysl pro humor, podobný jako režisérův fanoušek Ruben Östlund ve své úspěšné Vyšší moci. V podání švédského veterána jde ještě o osobitější ukázku kruté grotesknosti, jejíž působivost je tím pádem omezenější. Pro ty, které nebaví, když se tragédie mění ve frašku a současnou kavárnu obsazuje vojsko z 18. století, bude film zbytečně dlouhý a jeho repetice a stále stejný vzhled únavné jako ohrané šlágry ze soundtracku. Tedy pokud se v stylizované nehybnosti a absurditě s kamennou tváří neztratí rovnou.

Andersson se ale podle svých slov snaží ukázat, co to znamená být člověk. A jeho představením věčné existenciální krize a tichého zoufalství člověka, který přišel na schůzku na neexistující adresu, bychom neměli pohrdat. Zvlášť proto, že vypadá, jako kdyby se odehrávalo v očistci kdesi ve Švédsku.

Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě
(tragikomedie, Švédsko/ Norsko/Německo/Francie, 100 min)
Režie: Roy Andersson
Hrají: Nils Westblom, Holger Andersson, Ola Stensson
Hodnocení: 60 %