Air Force One: Od Boeingu až po letadlo bratří Wrightů | E15.cz

Air Force One: Od Boeingu po letadlo bratří Wrightů. Podívejte se na prezidentská letadla

fry

Vstoupit do diskuze
0

Dostalo se do akčních filmů, seriálů i do dokumentů. Ve Spojených státech je jen málo stejně důležitých letadel jako to, které slouží úřadujícímu prezidentovi země. Jeho název zní Air Force One.

První zmínka o spojení letadla a osoby amerického prezidenta pochází z roku 1911. Tehdy se bývalý prezident Spojených států Theodore Roosevelt proletěl ve stroji Wright Flyer, který sestavili letečtí průkopníci bratři Wrightové. Roosevelt svůj let uskutečnil na tehdejší vzletové dráze pro horkovzdušné balony Kinloch Field u St. Louis.

Historicky prvním letadlem, které bylo vyrobeno speciálně pro potřeby amerického prezidenta, se roku 1933 stal stroj Douglas Dolphin. Sloužit měl Franklinu Rooseveltovi, ale není známo, zda jej někdy využil. Letadlo pojalo až čtyři cestující a mělo i prostor pro spaní. Během druhé světové války létal Roosevelt strojem Boeing 314, který proslul pod názvem Dixie Clipper, a také Douglasem VC-54C pojmenovaným Sacred Cow.

Název a volací znak Air Force One pro prezidentské letadlo byly zavedeny v roce 1953. Stalo se tak po incidentu, kdy se ve stejné letové oblasti shodou okolností objevila dvě letadla se stejným označením, a to Air Force 8610 a linkový let aerolinek Eastern Airlines č. 8610. Jedno přitom mělo na palubě amerického prezidenta.

Pro potřeby Air Force One bylo v roce 1962 pořízeno první proudové letadlo Boeing 707 s vojenským označením VC-137 Stratoliner. Na palubě tohoto letadla složil 22. listopadu 1963 prezidentskou přísahu viceprezident Lyndon B. Johnson v souvislosti se smrtí prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho. Je to jediná taková přísaha složená na palubě letadla. 

Americkým prezidentům v posledních letech sloužily letouny Boeing 747-200B s označeními 28000 a 29000 a vojenským označením VC-25A. Na jejich palubu se vešlo více než sedmdesát pasažérů, kteří měli k dispozici kompletně vybavené technologické centrum s komunikačními systémy, tiskárnami či s počítači. Letadlo mělo dolet 12 600 kilometrů a mohlo doplňovat palivo za letu. Každý z letounů vyšel na zhruba 325 milionů dolarů. Od roku 2015 mají prezidenti k dispozici modernější verzi Boeing 747-8.

Autor: fry

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.