Akcionáři tlačí Nintendo k iPhone hrám

Nintendo 3DS

Nintendo 3DS Zdroj: doupe.cz

Pryč jsou doby kdy Nintendo díky agresivní cenové politice na rozdíl od konkurentů vydělávalo od prvního dne na každém kusu hardwaru a ne jen na hrách. V pátek firma snížila cenu handheldu 3DS, který se rozhodně neprodává podle plánů, prodeje Wii už dlouho padají jako kámen. Akcionáři chtějí, aby se firma buď prosadila na herním trhu mezi smartphony nebo vymyslela něco nového.

Prodeje 3DS padají navzdory prohlášením, že třeba ve Velké Británii to byl prý nejlepší launch herního zařízení od Nintenda v historii. Poslední údaje z konce července mluví o 4,32 milionech kusů poslaných (nikoliv prodaných) do obchodů. Původní plány byly prodat 4 miliony kusů celosvětově do konce března, prodali 3,61.

Akcie padají a padají

Kvůli neuspokojujícím prodejům bylo Nintendo donuceno snížit předpokládaný zisk pro letošek o 82 procent, což se podepsalo i na hodnotě akcií. Ty spadly na cenu 11 430 jenů, nejnižší úroveň od srpna 2005. Akcie padaly i předtím, možná poněkud překvapivě i po odhalení nové konzole Wii U na letošní E3. Důvod byl však prostý – analytici, jako například Merril Lynch z UBS AG and Bank of America Corp, nebyli z nové konzole ohromeni a nevěří v podobný úspěch, jako u Wii. Ovšem byl jeden okamžik, kdy hodnota akcií poskočila vzhůru; když Pokemon Co. ohlásila výrobu hry pro iPhone a Android.

Pár hodin po té však Nintendo zprávu dementovalo a akcie spadly zpátky dolů. „Oni to prostě nechápou,“ napsali ten den analytici z MF Global FXA Securities Ltd. v poznámkách akcionářům. „Prodejte akcie, protože management, který se kdysi prosadil kreativním myšlením, teď ukázal, jak moc pozadu jsou.“ Něco podobného si myslí i Masamitsu Ohki ze Stats Investment Management Co.: „Smartphony jsou novým bojištěm herního průmyslu. Nintendo by si tam buď mělo koupit cestu, nebo vymyslet něco úplně nového.“

Satoru Iwata, prezident Nintenda, však prohlásil, že dokud bude on ve funkci, budou dělat hry pouze pro jejich zařízení. O hrách pro iPhone a podobné zařízení nechce ani slyšet, protože hříčky za dolar ničí podle Nintenda hodnotu klasických her. Jenže ono není hodno iPhone podceňovat, co se týče her. Podle dat Flury Analytics vzrostly v US prodeje her na iPhone z pěti procent v roce 2008 na 19 procent v roce 2009. V tom samém rozmezí spadlo DS o pět procent. A to jsou data z loňského roku, kdy ještě nebyl na trhu iPad. Aktuálně je iPhonů a iPadů prodáno přes 200 milionů a hry patří za nejkupovanější aplikace vůbec.