Auto napůl: kdo dřív přijde, ten dřív jede | E15.cz

Auto napůl: kdo dřív přijde, ten dřív jede

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Jedenáct rodin z Brna jezdí čtyřmi auty, která mají dohromady. Platí jen kilometry, které projedou.

Na začátku byla ojetá Zastava 101. Auto vyrobené v někdejší Jugoslávii si v roce 2003 koupily čtyři rodiny z Brna s tím, že jej budou využívat doslova dohromady. „Většina z nás využívá auto jen příležitostně a ročně najedeme v průměru tři tisíce kilometrů, takže se nám koupě auta nevyplatí,“ vysvětluje Stanislav Kutáček, který stál u zrodu prvního českého systému „sdílení“ auta.

„V zahraničí je car sharing, který jsme si počeštili slovy ,auto napůl‘, hodně rozšířený,“ říká Kutáček. Postupem času založili fandové společného užívání aut občanské sdružení Autonapůl. V roce 2006 přikoupili starší zachovalou felicii a zastava putovala o dva roky později do šrotu. Vozový park následně obohatila ojetá octavia a přívěsný vozík.

Brněnský systém společného využívání auta je prostý. „Nový člen zaplatí vratnou zálohu pět tisíc korun. Dostane přístupový kód na internetovou stránku, na které je kalendář s rezervačním systémem a kontakty na ostatní členy,“ popisuje Kutáček. Platí zde pravidlo kdo dřív přijde, ten dřív jede. „Jakmile si rezervuji auto, vyzvednu jej na smluveném místě. Dál už platím jen za najeté kilometry,“ dodává Kutáček. Kilometr felicií stojí pět korun, octavií pět korun sedmdesát haléřů, ale skutečné náklady na ujetý kilometr jsou nižší. Přebytek slouží k údržbě auta a také k návratu investic jednotlivých členů sdružení. „Když kupujeme nové auto, každý přispěje podle svých možností. Někdo dá pět, jiný padesát tisíc korun. Investice se po několika málo letech vrátí,“ říká Kutáček. Lidí, kteří chtějí tímto způsobem využívat auto, přibývá, ve sdružení Autonapůl je již jedenáct členů.

Hlavní je domluva

„Nejraději jezdím vlakem nebo na kole. Navíc bydlím v úzké ulici plné aut a nechci, aby tam zavazelo další. Proto se mi líbí nápad sdílení auta, sám bych si vůz nikdy nekoupil,“ říká Ludvík Trnka. Mít s někým auto napůl má i své nevýhody. „Musíme být dost tolerantní, vše závisí na domluvě. Týdenní dovolenkové výpůjčky hlásíme dopředu a ostatní s nimi musí souhlasit,“ dodává Trnka.

Myšlenka společného využívání věcí pochází podle Kutáčka z antiky. „Bohatství naleznete v užívání, nikoli ve vlastnictví,“ říkal filozof Aristotelés.

Koupě auta může být pro mnohé, hlavně sváteční řidiče, nevýhodná. „Můj známý učí ekonomii na vysoké škole a jednoho dne si vypočítal cenu kilometrů, které ujel se svým novým autem během tří let. Po započtení všech nákladů zjistil, že by zaplatil méně, kdyby jezdil s taxíkem. Neujel dost kilometrů, aby se mu vlastní auto vyplatilo ,“ líčí Kutáček.

Členové sdružení Autonapůl letos na výroční schůzi rozhodli o koupi dvou dalších aut. „Přibyl nám malý Opel Corsa a rodinný Volkswagen Sharan. Rádi přivítáme i pár dalších členů. Optimální je, když na jedno auto připadají tři čtyři členové,“ uzavírá Kutáček.

Chtěli byste mít auto napůl? Pište na e-mailovou adresu redakcebrno@email.cz.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.