Auto Sedmičky bylo na dietě. Stačilo mu méně paliva

Týdeník Sedmička postavil posádku na start soutěže ve spotřebě.

Fabie plynule krouží zatáčky. Je sobota 18. září, čtvrt na jednu odpoledne. „Ještě šestnáct set metrů a odbočíme doleva, z hlavní silnice na vedlejší, jedeme přesně,“ hlásím coby navigátorka administrátorce týdeníku Sedmička Heleně Záveské za volantem. Tu už brní noha, jak se snaží na pedály došlapovat zlehka a vést auto k plynulé jízdě.
S redakčním autem právě jedeme Škoda Economy Run, závod, jehož účastníci mají jediný cíl: stlačit spotřebu benzinu na minimum.
„Po sto metrech bude odbočka vlevo označená Škoda Economy Run,“ pobízím řidičku po vjezdu do areálu Škoda Auto v Kvasinách. Jenže místo celého názvu je na sloupu jen Eco, takže za okamžik kroužíme plynulý oblouk zpět. Zbytečně nebrzdit, ani se nerozjíždět. Jsme v cíli. Přesně na čas. Skončila první etapa.
Čekají nás ještě dvě. Dojedeme do Lánova u Vrchlabí, kde přespíme. Ráno vyrážíme jinudy zpět do Kosmonos.
„Trať vybíráme tři čtvrtě roku dopředu, aby byla různorodá a ne jen po dálnici či třeba v Labské kotlině. Musí měřit minimálně tři sta kilometrů,“ říká pořadatel Josef Pálka.
Posádky mají na zdolání trasy přesně pět hodin a čtyřicet minut. Zpoždění znamená penalizaci či diskvalifikaci. To proto, aby závodníci nejeli až příliš pomalu. Jde o to spořit v běžném provozu. Jenže v něm jede mezi vesnicemi z kopce šedesátkou málokdo. „Vydržet, když se za autem tvoří kolony, je nadlidský úkol. Pořád chci šlapat na plyn,“ říká redaktorka Lucie Kučerová, jež na trať vyrazila s vlastní fabií.
V autě Sedmičky se zase závod mění v boj mezi snahou řidičky uspořit a navigátorky dostat se do cíle včas. „Tohle auto má v techničáku spotřebu 6,5 litru a my jedeme za méně. Už to je úspěch,“ říká v posledních metrech závodu Helena. Ekonoměr ukazuje průměrnou spotřebu 5,2 litru na sto kilometrů. Organizátoři doplní palivo až do cvaknutí tankovací pistole. Z množství dotočeného paliva spočítají spotřebu. Vyjíždělo se s plnou nádrží. Číslo některým vyrazí dech. Propukají diskuze o napěněných pohonných hmotách, o bublinách v nich a o štěstí.

Ještě jednou na trať

„S ohledem na předběžné výsledky a po poradě s odborníky jsme se rozhodli udělat ještě zkušební okruh. Abychom měli co nejobjektivnější výsledky,“ oznamuje Pálka. Po jeho absolvování se propadáme pořadím. Poslední ani diskvalifikované ale nejsme. „Nevypínali jste motor z kopce či na červené? Bez toho to nepůjde,“ radí Jakub Vimr, třetí v klasifikaci aut s benzinovými motory.
Některé posádky jedou se sklopenými zrcátky i anténou, netopí, nepouštějí rádio. Vítěz, který obhájil loňský titul, řídí bez bot. Letos ale pyšný není.
„Nemůžu být v historických tabulkách,“ vysvětluje pořadatelům, že zvolený způsob tankování není spravedlivý, ale o náhodě. Loni palivo čerpali až po víčko nádrže.
Diskuze se nakonec uklidní. Víc než o ceny jde o to, aby si lidé zkusili řídit úsporně.

7 rad jak ušetřit

1. Jet plynule a předvídat. Je zbytečné řítit se k červené na semaforu. Každé úplné rozjíždění se projeví.

2. Vypínat motor. Odborníci radí otočit klíčkem na křižovatce či u závor i na minutu. V zimě se auto nejlépe zahřeje, když řidič vyjede hned po nastartování.

3. Včas řadit správný rychlostní stupeň. Čím vyšší jsou otáčky, tím vyšší je spotřeba, čím vyšší rychlostní stupeň, tím nižší spotřeba.

4. Sledovat ekonoměr. Palubní počítač naučí řidiče jezdit úsporně.

5. Vybírat trasu. Delší plynulá cesta je lepší než kopcovitá a špatná silnice plná zatáček.

6. Pracovat s motorem. Čím víc řidič auto pod kopcem rozjede, tím méně bude řadit a sníží spotřebu. Při jízdě ze strmého kopce, či je-li pod ním omezení rychlosti, odborníci radí brzdit motorem. Když ale auto příliš zpomaluje, je lepší volnoběh.

7. Dbát na váhu. Na spotřebě se projeví i prázdný nosič na střeše. Výhodnější je větrat střešním oknem, palivo spotřebovává také rádio, vyhřívání oken či klimatizace. Vhodné je hustit pneumatiky na horní hranici tolerance a investovat do dobrého oleje.

Kolik spotřebovali (pořadí v cíli)

1. Zuska Martin, Rukavička Pavel – Octavia A5 Scout, třída D 2000 – spotřeba 2,217 litru na 100 kilometrů
2. Honzejk Jiří, Honzejková Jitka – Superb sedan, D 2000 – 2,779 l/ 100 km
3. Altman Pavel, Pekárek Petr – Fabia combi, D 1500 – 2,994 l/ 100 km
4. Cudlín Zdeněk, Cudlín Martin – Octavia A5, D 2000 – 3,175 l/ 100 km
5. Pilný Jiří, Šíma Petr – Octavia A5 combi, D 2000 – 3,213 l/ 100 km
6. Tribula Marek, Matta Jiří – Fabia hatchback, B 1200 – 3,585 l/ 100 km
7. Pastírik Aleš, Čermák Pavel – Fabia hatchback, B 1200 – 3,594 l/ 100 km
38. Kučerová Lucie, Škaloud Jan – Fabia hatchback, B 1200 – 5,202 l/ 100 km
43. Záveská Helena, Kružíková Hana – Fabia combi, B 1400 – 5,329 l/ 100 km