BMW M1 míří do aukce, unikátní vůz patřil do sbírky herce Paula Walkera

BMW M1 AHG Studie (1980)

BMW M1 AHG Studie (1980) Zdroj: RM Sotheby's

BMW M1 AHG Studie (1980)
BMW M1 AHG Studie (1980)
BMW M1 AHG Studie (1980)
BMW M1 AHG Studie (1980)
BMW M1 AHG Studie (1980)
22
Fotogalerie

BMW M1 patří mezi nejobdivovanější „bavoráky“ všech dob. A jeden hodně zajímavý exemplář míří do aukce.

BMW M1 s motorem uprostřed bylo původně vyvíjeno se záměrem startů v závodech vozů skupiny 5, ale změna v pravidlech a zpoždění v náběhu sériové výroby tohoto modelu nakonec způsobily změnu plánů. Vznikla tak série Procar s vozy BMW M1, která v letech 1979 a 1980 představovala doprovodný program závodů F1. Později se vůz mohl účastnit závodů skupiny 4.

BMW zahájilo vývoj modelu M1 v roce 1975, veřejnosti bylo dvoumístné kupé představeno o tři roky později - premiéra se uskutečnila na autosalonu v Paříži na podzim roku 1978. Pod designem sklolaminátové karoserie byl podepsán Giorgetto Giugiaro, s vývojem mnichovské automobilce pomáhalo také Lamborghini, později, kvůli finančním problémům italské značky, společnost Italengineering. Tu založila skupina inženýrů právě z Lamborghini.

Automobilka Ford ruší výrobu kultovního modelu Fiesta. Konec legendy po 47 letech.

Video placeholde
• Youtube/ Ford Česká republika

BMW M1 s rozvorem náprav 2600 mm na délku měří 4361 mm, široké je 1824 mm a vysoké pouhých 1140 mm. Hmotnost se pohybuje okolo 1300 kilogramů.

Zadní kola roztáčí řadový šestiválec o objemu 3453 kubických centimetrů, uložený tedy uprostřed, který podle oficiálních údajů poskytuje maximální výkon 204 kW (277 koní) při 6500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 330 Nm v 5000 ot/min. Motor je spřažen s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. BMW M1 by se mělo umět rozjet až na 265 kilometrů za hodinu, akcelerace z klidu na stovku zabere 5,6 sekundy.

Výroba probíhala ručně, v letech 1978 až 1981 podle dostupných informací vzniklo jen 453 kusů.

Pokračování článku najdete zde >>>