BMW Zagato: konečně krásný bavorák | E15.cz

BMW Zagato: konečně krásný bavorák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
O vozech BMW šlo říct v letech minulých hodně, jen ne, že byly krásné. Ovšem to platilo jen do chvíle, než se objevilo kupé BMW Zagato. Sporťák připravený pro letošní setkání milovníků výjimečných aut Concorso d’Eleganza Villa d’Este u jezera Como. Spojení německé techniky a italského designérského umu tu zabodovalo…

Milánská karosárna Zagato má za sebou už desítky úspěchů. A nový sporťák, kterému střihla šat, je dalším. O vzniku krasavce hovořil Andrea Zagato, představitel třetí generace své rodiny ve vedení italské karosárny.

„„Je relativně snadné udělat designérskou studii. Nemusí splňovat žádné požadavky na pasivní bezpečnost nebo ochranu chodců. Výzva spočívá v tom, přenést emocionalitu studie na vozidlo přihlášené k provozu na veřejných komunikacích. A máme pocit, že právě to se nám u vozu BMW Zagato Coupé podařilo.“

BMW Zagato Autor: Autorevue.cz
Příď je výrazně trojrozměrná, velmi široká. Dynamicky dopředu směřující čelní partie je protažena daleko dolů. Vůz díky tomu působí jakoby připraven ke skoku

Jen slova uznání měl Karim Habib, šéfdesignér pro automobily BMW: „Spolupráce se Zagatem byla zážitkem. Bylo skvělé vytvářet něco s lidmi, kteří mají stejné porozumění pro dobrý design a vášeň pro automobily. Jejich zkušenosti, jejich řemeslné umění a neporovnatelný cit pro tvary – to vše je hmatatelně zhmotněno v BMW Zagato Coupé.“

Ručně. Pouze

Kompletní karoserie vozu BMW Zagato Coupé byla vyrobena ručně z hliníkových plechů. Jejich zpracování, tvarování zabralo desítky hodin. Unikátní vnější plášť byl „střižen“ kolem mechanických konstrukčních částí vozidla.

BMW Zagato Autor: Autorevue.cz
Celá zadní partie je tvarovaná téměř bez spár, působí jako z jednoho kusu. Nic nepřerušuje vnímání ploch, solidní skulpturu zádě

Fascinující je především pohled na záď vozu. Tvůrce inspirovaly aerodynamické studie Wunibalda Kamma. Jak BMW 328 Kamm Coupé z roku 1940, tak i Alfa SZ a TZ kdysi dostaly typickou Kammovu záď.

Ta je v Itálii známa pod označením „coda tronca“. Zagato si ji vyzkoušel již počátkem šedesátých let.

Záď se celkově prezentuje velmi širokými a nízkými proporcemi. BMW Zagato Coupé působí při pohledu zezadu energickým a solidním dojmem a se svými masivními tvary zaujímá na silnici stabilní postoj. Nejnápadnějším znakem na zádi je u vozů Zagato typická prosklená horní část zádě.

Velký difuzor zakončuje spodní část masivního zadního nárazníku. Je protažen daleko do stran a má obrácený tvar ozdobné lišty s nápisem Zagato v prosklených plochách. To vše je ještě víc zdůrazněno dvěma matnými koncovkami výfukové soustavy, které jsou posunuty ke krajům vozidla.

Bella figura

Zadání znělo jasně: postavit vůz pro vysoké rychlosti. Přitom vůz, který by byl schopen jezdit na veřejných komunikacích. A to se podařilo.

BMW Zagato Autor: Autorevue.cz
Střechu typu „double bubble“ tvoří dvě vypouklé kopule. Nabízí větší prostor při jízdě s helmou, zlepšuje aerodynamiku vozidla a zvyšuje torzní tuhost střechy. Téměř každý vůz navržený Zagatem ji má

Extrémně dlouhá kapota motoru, daleko dozadu posunutá kabina a střecha „double bubble“ s dvojicí vyboulení – z vozu prýští energie. Plynulá linie střechy je zakončena kompaktní svalnatou zádí. Zde se soustřeďuje síla vozidla, odtud je přenášena na vozovku.

Je to jedinečný, osobitý, „pravý“ Zagato. Zároveň je zřejmé, že patří do rodiny vozů BMW. Precizní linie v dynamické siluetě se táhnou přes napjaté plochy směrem k zádi a s velkou hloubkou vymodelované plochy podtrhují jeho sportovní podstatu.

„BMW Zagato Coupé má pro mě zcela zvláštní magii. Vyzařuje na první pohled spontánnost. Ta, společně s nekonvenčními řešeními v typickém stylu Zagata, propůjčuje vozu originální eleganci,“ řekl Norihiko Harada, šéfdesignér karosárny Zagato.

Kouzla s barvami

Nepřehlédnutelný je lak karoserie vozu BMW Zagato Coupé. Exkluzivní, výrazně červený odstín Rosso Vivace vůz „oživuje“.

V závislosti na dopadu světla přitom sahá barevné spektrum od téměř černé až po světle zářivou červenou. Této mimořádné hloubky a vyzařování je dosaženo náročným postupem lakování.

Jako základová barva byla použita nejprve vrstva černé barvy a poté vrstva metalicky lesklého stříbrného laku. Jedinečný efekt pak vytvořilo šest tenoučkých vrstev exkluzivně vyvinutého červeného odstínu. Nakonec byl celý proces dokončen dvěma vrstvami čirého laku.

BMW Zagato Autor: Autorevue.cz
Interiéru propůjčují sportovní eleganci ručně zpracované prvky, jako jsou horizontální lišty na přístrojové desce a ve dveřích. Vyšívané „z“ na sedadlech je nejvýraznějším rysem v interiéru, který poukazuje na původ vozu BMW Zagato Coupé

Zagato – poslední mohykán

Společnost Zagato založil v roce 1919 Ugo Zagato. Dnes o ní lze říci, že je jednou z posledních nezávislých karosáren v automobilovém průmyslu. Sídlí u Milána na ploše 23 tisíc metrů čtverečních.

Ugo Zagato získal nejprve neocenitelné zkušenosti v letectví. Pochopil, jak velkou roli hrají při stavbě letadel aerodynamika a lehká konstrukce. Proslavil se spoluprací s automobilkou Alfa Romeo. Vytvořil pro ni několik legendárních závodních vozů – model 1500, pak 1750 Gran Sport a 2300 8C.

Rukopis společnosti Zagata byl zřejmý od počátku – její designéři vždy vyznávali minimalismus. Tvar byl u nich povýšen nade vše. Dalšími nezaměnitelnými znaky jejich vozů byly dokonalá aerodynamika a lehká konstrukce. Vozy se znakem Z vždy vyvolávaly emoce. Od počátku navrhovali jen kupé.

Dnes vede společnost Andrea Zagato, reprezentant třetí generace. Stále vyvíjí pouze karoserie vozidel, „jejichž kompletní mechanická konstrukce zůstává nedotknuta“. Vždy spolupracuje s designérskými týmy jednotlivých velkých automobilek, pro něž připravuje svoje návrhy. Tak tomu bylo i při vzniku vozu BMW Zagato.

Rozhovory designérů nad BMW Zagato Autor: Autorevue.cz
O podobě nového modelu debatovali hodiny Andrea Zagato (vlevo na levém snímku) s Adrianem von Hoydonkem, představitelem BMW, a Norihiko Harada, šéfdesignér karosárny Zagato, s Karimem Habibem, šéfdesignerem BMW

Zagato navrhoval sportovní vozy pro mnoho značek – vedle Alfy Romeo třeba pro Fiat, Lancii, Abarth, Maserati, Aston Martin, Ferrari, Bristol. Pro další pak stvořil koncepty a „jedinečné“ modely jako BMW Zagato – jednalo se například o Jaguar, MG, Rolls-Royce, Spyker.

Dodnes vzniklo více než 200 konceptů vysokorychlostních vozidel, speciálních edicí a miniaturních sérií. Vozy s podpisem Zagato oceňují znalci a sběratelé po celém světě. Jsou žádanými sběratelskými kousky, jejich dnešní cena mnohonásobně přesahuje tu původní.

BMW a italský design

První kontakt nastal již v roce 1939. BMW pověřilo karosárnu Touring, aby vyrobila pro závodní sezónu 1939 kupé na základě BMW 328. Pro závod Mille Miglia v roce 1940 následovaly kromě toho dva roadstery na stejném základě.

V roce 1954 koupilo BMW v Miláně od Renza Rivolty, zakladatele společnosti ISO, technické plány, licenci a výrobní zařízení pro legendární Isettu.

O téměř šedesát let později se naskytla příležitost ke znovuobnovení spojení s rodinou Rivoltových. Marella Rivoltaová, kterou Andrea Zagato pojal za svou manželku, je totiž uměleckou ředitelkou společnosti Zagato. Měla odpovědnost za vnitřní výbavu a barvy vozu BMW Zagato Coupé.

Italští designéři navrhli rovněž přitažlivý design typů BMW 3200 Michelotti Vignale (1959), BMW 700 (1959), BMW 3200 CS Bertone (1962) a BMW M1 (1978) – vesměs vozidel, která jsou dodnes považována za designérské ikony.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.