Boj proti silnici důchodce nevzdává

Bývalý starosta Opatovic nad Labem Jan Tikal nechce ustoupit v boji proti stavbě obchvatu obce a vzdát se malého pozemku v jeho trase. Neodradí jej ani prohra u soudu.

Trasu plánovaného obchvatu Opatovic nad Labem už vyznačily lžíce bagrů. Jen malý zarostlý ostrůvek uprostřed písčitého prostranství stavbařům odolává. Jde o čtyřicetimetrovou parcelu Jana Tikala, které se stroje nesmějí dotknout. Exstarosta ji před pěti lety koupil, aby stavbu blokoval. Neodrazuje ho ani zamítnutí žaloby proti vyvlastnění pozemku, o kterém v úterý rozhodl hradecký krajský soud.

„Rozhodně se odvolám a věc půjde k Vrchnímu soudu v Praze. Po dokončení dálnice do Hradce nebudou Opatovicemi jezdit nákladní auta a provoz bude podobný jako nyní. Tím pádem je obchvat zbytečný, není ve veřejném zájmu a stavět by se neměl. Chci počkat a pokud nemám pravdu, pozemku se vzdám,“ řekl Tikal.

Podle soudkyně Věry Adámkové soud nemůže řešit otázku vyvlastnění, o které se již rozhodlo ve vyvlastňovacím řízení.

„Vzhledem k tomu, že veřejný zájem musí převážit nad zájmem vyvlastňovaného, lze označit počínání Tikala za šikanózní,“ dodala soudkyně.
„Pokud se bude stále odvolávat, bude jeden soud za druhým, ale myslím si, že výsledek bude nakonec v jeho neprospěch a stavbu to jen oddálí. Ale o to mu právě jde,“ řekl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Obchvat povede východně od obce a vytvoří ho nový čtyřproudový úsek silnice z Hradce Králové do Pardubic. Podle Vebra není o výrazném nárůstu počtu aut pochyb. Pokud se situace brzy nevyřeší, pokusí se obejít bez sporného pozemku.

Šéf silničářů věří v dohodu

„I současné zatížení je důvodem pro obchvat. Novou silnici můžeme dočasně vést jen ve dvou pruzích a pozemku se vyhnout. Leží totiž pouze v jednom dvoupruhu a do druhého profilu nezasahuje. Bude záležet na stavebním úřadu. Požádáme o povolení s tím, že nevstoupíme na pozemek pana Tikala,“ řekl Vebr, který počítá s tím, že problémy okolo pozemku bývalého starosty budou ještě nějaký čas pokračovat. Zároveň říká, že se s odpůrcem automobilové dopravy nakonec dohodne. „Stále si myslím, že se domluvíme. On chce hlavně poukázat na problémy při výstavbě silnic. Mrzí mne, že si vybral právě tuto stavbu, ale doufám, že nakonec ustoupí. Věřím v dohodu,“ řekl Vebr.

Tikal o tom nechce ani slyšet. Parcelu koupil od majitele velké části pozemků pod obchvatem Zdeňka Morávka. Ani tomu se nelíbilo, že úrodnou půdu za jeho domy vystřídá asfalt. Nakonec ustoupil.
„Když jsem viděl gigantickou stavbu opatovické křižovatky, řekl jsem si, že nemá cenu stavět se na zadní. Pocházím ze zemědělské rodiny, takže pole lituji. Ale takový je pokrok. Když se stavěla hradubická silnice, říkali jsme si, jestli není zbytečná. Dnes vidíme, že není,“ řekl jedenaosmdesátiletý Morávek.

Stavba silnice je téměř připravená. „Příprava probíhá bez ohledu na spor. Připravuje se vydání stavebního povolení. Skončilo výběrové řízení na dodavatele. Pokud se bude odvolávat, bude jeden soud za druhým, ale stavbu to jen oddálí. Staveniště chceme předávat ještě letos a financování začne na začátku příštího roku. Buď se problém do té doby vyřeší, nebo budeme hledat jiné řešení,“ řekl Vebr.
Tikal již dostal od státu i peníze. Necelých deset tisíc korun však nepřevzal.