Častoral: Volný víkend hledám těžko

Katovický rallycrosař Roman Častoral má tituly několika zemí střední Evropy a nejdál letos soutěžil v Litvě. Jeho sezona byla velice úspěšná. Příští rok ji chce zopakovat.

V autě je zvyklý dojíždět první. V obleku chodí na pódia naopak jako poslední, ale odchází s největším pohárem. Všechno vyhrává.
V posledním měsíci toho čtyřiatřicetiletý rallycrosař Roman Častoral možná najezdil víc než za měsíc v závodní sezoně. Nejdříve jel do Humpolce, o pár dní později do polského Krakova. Další týden byl v maďarském Zalakarosi, poslední listopadový víkend strávil ve Vídni a o uplynulém víkendu se vrátil znovu do Polska. Jezdil si pro zlaté medaile.
Ačkoliv si tento rok v seriálu mistrovství Evropy pohoršil ze čtvrtého na páté místo, nemusí smutnit. „Letos jsem mistr Česka, Rakouska, Polska, Maďarska i Zóny střední Evropy,“ vyjmenovával Častoral všechny své úspěchy.

Kterého si vážíte nejvíc?

Cenné jsou všechny. Dosáhnout vítězství ve všech těchto sériích není jednoduché. Museli jsme jet spoustu závodů navíc. Takže jsme jich absolvovali nějakých dvaadvacet.

Jak to jde skloubit dohromady?

Evropu jsem nejel naplno a jeden závod jsem vynechal. Sem tam to koliduje a soustředili jsme se na zisk všech národních titulů. Jinak jezdíme pár podniků, které jsou stejné. Český a rakouský šampionát využívá hodně stejných závodů. Vedle toho Rakušáci jezdí něco v Maďarsku nebo v Polsku. Poláci mají zase některé u nás. Letos jsme třeba poprvé startovali v Litvě, kde se zase jela jedna část polského šampionátu. Je to dost složité.

Volný víkend jste asi hledal těžko.

Je to těch dvaadvacet víkendů. Dá se říct, že přes léto jsem pryč každý týden. Začínáme na přelomu dubna a května a končíme začátkem října. Každý rok je to podobné. Jen v následující sezoně začneme už začátkem dubna.

Se sezonou jste spokojený?

Byla hodně úspěšná. S autem, co startujeme na národních mistrovstvích, nebyly žádné technické potíže. Na tom druhém, se kterým jezdíme mistrovství Evropy, taky ne.

Máte dvě závodní auta?

Národní mistrovství jedeme se starým autem, s Opelem Astra. Mistrovství Evropy jezdíme s novým. Je to taky Opel Astra, ale museli jsme na něm udělat velké úpravy. Největší je asi to, že má náhon na zadní nápravu místo přední.

S tím jste už v minulé sezoně jezdil, ne?

Je to tak. Zvykal jsem si na něj. Zlepšili jsme na něm ještě trochu podvozek. Převodovku jsme přesunuli dozadu, takže už to všechno fungovalo, jak mělo.

Když srovnáte tuhle sezonu s loňskou. Byla úspěšnější?

Obě dvě byly hodně dobré. Letošní možná o malinko lepší, protože jsme získali nějaký ten titul navíc. Ze sportovního hlediska byly celkem podobné. Neměli jsme výraznější technické problémy.

Který z titulů vám udělal největší radost?

Asi český. Je domácí, a právě z něho mám asi nejlepší pocit. Byl navíc desátým v řadě. O to je cennější.

S kým jste letos ve všech zemích nejvíc soutěžil?

V každém šampionátu se našel někdo, s kým jsem se přetahoval. V Česku to byl Tomáš Hurt, který jezdí s Citroenem C2. V rakouském šampionátu Fritz Strobl, který jezdí s mazdou. V Maďarsku zase Ország Zolt s Opelem Astrou.

Nová sezona začne v dubnu. Co všechno zase plánujete vyhrát?

(Směje se.) Budeme se snažit vyhrávat co nejvíc, ale neznamená to, že zase vyhraju všechno. Budeme objíždět šampionáty okolo nás a naskočíme i do seriálu mistrovství Evropy. Ten chceme objet celý.