Cestující zažili čtvrtvýkrut s boeingem

(VIDEO) Letecké nehody vždy vzbudí mediální rozruch. Ten se může strhnout i kolem dramat se šťastným koncem, ne jen okolo neštěstí s oběťmi na životech, jakým byla třeba nedávná havárie Jaku s hokejisty ruského klubu. Šestého září, tedy ještě den předtím, než spadl Jak v Rusku, se v Japonsku pilotovi málem nechtěně podařil let na zádech – s obsazeným Boeingem 737.

Během letu z ostrova Naha do Tokia se ve výšce 12 500 metrů letadlo najednou přestočilo o 140 stupňů, jako by se pilot chtěl pokusit o výkrut, a přešlo do klesání, při kterém ztratilo téměř dva kilometry výšky.

Druhý pilot v letadle společnosti ANA chtěl vpustit kapitána vracejícího se z toalety zpět do pilotní kabiny, ale když se chystal otevřít dveře, zavadil o řízení tak nešťastně, že dopravní letadlo napodobilo spíš stíhačku v bojové zatáčce.

Přetížení pasažéry přibilo do sedaček, dvě letušky, bohužel, utrpěly zranění. Pilot dostal letadlo brzy pod kontrolu a stroj pokračoval k cílovému letišti Haneda. Zabránit mediálnímu pozdvižení se už ale nedalo a aerolinie se za pochybení pilota omluvily.

Zde je důkaz, že sudovitý výkrut neboli „barrel roll“ lze provést i s dopravním letadlem. Archivní video představuje předchůdce „Jumba“, čtyřmotorový Boeing 707, při dýchavičné akrobacii

Ladislav Keller, kapitán Boeingu 737 a letecký expert, ve svém vstupu v České televizi řekl, že podobné letové incidenty jsou velmi nebezpečné z hlediska namáhání draku letadla. Ten může být extrémně namáhán třeba i v silné turbulenci.

„Letadlo může překročit své bezpečnostní násobky a nenávratně se poškodí. Neznamená to, že se ve vzduchu hned rozpadne, ale dojde k deformaci a křížení, takže je někdy nutné stroj nadobro vyřadit z provozu.“ Ladislav Keller dodal, že piloti jsou samozřejmě vycvičení k tomu, aby bezpečně zvládli i kritické letové režimy.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.