Během letu z ostrova Naha do Tokia se ve výšce 12 500 metrů letadlo najednou přestočilo o 140 stupňů, jako by se pilot chtěl pokusit o výkrut, a přešlo do klesání, při kterém ztratilo téměř dva kilometry výšky.
Druhý pilot v letadle společnosti ANA chtěl vpustit kapitána vracejícího se z toalety zpět do pilotní kabiny, ale když se chystal otevřít dveře, zavadil o řízení tak nešťastně, že dopravní letadlo napodobilo spíš stíhačku v bojové zatáčce.
Přetížení pasažéry přibilo do sedaček, dvě letušky, bohužel, utrpěly zranění. Pilot dostal letadlo brzy pod kontrolu a stroj pokračoval k cílovému letišti Haneda. Zabránit mediálnímu pozdvižení se už ale nedalo a aerolinie se za pochybení pilota omluvily.
Zde je důkaz, že sudovitý výkrut neboli „barrel roll“ lze provést i s dopravním letadlem. Archivní video představuje předchůdce „Jumba“, čtyřmotorový Boeing 707, při dýchavičné akrobacii
Ladislav Keller, kapitán Boeingu 737 a letecký expert, ve svém vstupu v České televizi řekl, že podobné letové incidenty jsou velmi nebezpečné z hlediska namáhání draku letadla. Ten může být extrémně namáhán třeba i v silné turbulenci.
„Letadlo může překročit své bezpečnostní násobky a nenávratně se poškodí. Neznamená to, že se ve vzduchu hned rozpadne, ale dojde k deformaci a křížení, takže je někdy nutné stroj nadobro vyřadit z provozu.“ Ladislav Keller dodal, že piloti jsou samozřejmě vycvičení k tomu, aby bezpečně zvládli i kritické letové režimy.
Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.