Čína jde ve stopách SpaceX, do vesmíru pošle recyklované rakety

Raketa Dlouhý pochod

Raketa Dlouhý pochod Zdroj: archiv

Raketa Dlouhý pochod
Raketa Dlouhý pochod
Raketa Dlouhý pochod
Raketa Dlouhý pochod
Raketa Dlouhý pochod
8 Fotogalerie

S rostoucím množstvím letů do vesmíru se snaží náklady na cesty mimo naši atmosféru snižovat také Číňané. Jdou ve stopách společnosti SpaceX podnikatele Elona Muska, chtějí znovu používat části vesmírných plavidel, jež se vrátí ze svého putování. 

SpaceX dokáže se svými raketami díky zpětnému tahu a velkému množství paliva vertikálně zabrzdit z rychlosti tři kilometry za sekundu a přistát. Systém, na kterém pracuje Čínská akademie pro technologie kosmických nosičů (China Academy of Launch Vehicle Technology; CALT), připravuje rozdílný mechanismus.

Technologie, jež státní organizace vyvíjí, má totiž za cíl v bezpečí přinést zpět k zemi pouze raketový motor plavidla Long March a takzvané „boostery“, neboli pomocné startovací rakety na tuhé palivo, které se v dalších fázích letu od rakety oddělí.

Nyní by se měly tyto pohonné jednotky dostat zpět k zemi naprosto nepoškozené, což umožní jejich znovupoužití po naplnění palivem. Ekonomický aspekt však není jedinou výhodou. Podle autorů nápadu bude zároveň celý systém bezpečnější pro osoby na zemi, které padající součásti rakety neohrozí.

Technologie, jež umožní součásti rakety znovu použít, sestává z několika padáků, které jsou umístěné v první části rakety. Po jejím odpojení ještě v atmosféře se padáky rozvinou a značně tak zbrzdí pád. Před poškozením při dopadu pak motor a rakety ochrání speciální airbagy. Celé přistání budou řídit letoví inženýři, jejichž cílem bude, aby veškeré součásti dopadly do co nejmenší oblasti a systém tak mohl konkurovat technologii SpaceX.

O systému vertikálního přistání Číňané také přemýšleli, nicméně dvouletý vývoj nového systému považují v současné situaci za lepší a jednodušší. „Mainstream vývoje moderních raket velí, aby došlo ke snížení počtu motorů, ale zároveň zvýšení tahu, stejně tak jako to vyvíjí Airbus, Boeing nebo Lockheed Martin, proto jsme nepoužili technologii vertikálního přistání,“ řekl Teng Sin-jü z vývojového týmu pro South China Morning Post. Větší množství motorů a paliva během letů SpaceX totiž snižuje nosnost rakety.

Přistání prvního stupně Muskovy rakety Falcon 9:

Video placeholder
První stupeň rakety Falcon9 soukromé společnosti SpaceX dokázal po startu úspěšně znovu přistát. • Zdroj: Youtube/SpaceVids